X


... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

Ciemna izba z zakratowanym oknem. Uwieziona przez m�a unelia rozmy�la nad sw� mi�o�ci� do Zbigniewa(taniec Amelii). Sprzyjaj�cy m�odym dworzanin Chmara wprowadza ukradkiem Wojewodzica. Cierpienie Amelii pot�guj� teraz wyrzuty ze strony ukochanego, kt�ry znalaz� wachlarz, dow�d czyjej� obecno�ci w jej kamracie, lecz ona gor�co zaprzecza oskar�eniu jpas Je deux). Gniew i podejrzliwo�� Wojewody nie maj� jednak granic. Wpada do izby i brutalnie wyprowadza �on�. O br a z 6. Komnata Amelii z zamurowan� alkow�, na murze krzy�. Gdy Wojewoda wprowadza Ameli�, kr�l daje rozkaz rozwalenia muru. Niespodziewanie ukazuje si� wszystkim Mazepa. Na jego widok Wojewoda dobywa w obecno�ci kr�la szabl�, lecz do walki z paziem staje Zbigniew. Obaj wychodz� do ogrodu. Na tarasie rozgrywa si� niewidoczna dla os�b w knnnacie scena samob�jstwa Zbigniewa. Gdy Mazepa wraca sarn, rozpacz po stracie jedynego syna �amie dum� Wojewody. Obraz 7. Podw�rze zamkowe przybrane kirem. Kr�l opuszcza dom Wojewody Mazepa wr�cza swemu panu kompromituj�ce listy a sam oddaje si� w r�ce Wojewody. Musi jednak wyja�ni� jeszcze wszystko Arnelii, by zyska� jej przebaczenie(taniec Arnelii i Mazepy. Kr�l postanawia rym razem z�ama� si�� up�r magnata. Przybywa ze swym wojskiem, by odebra�. 198. Mazepa. pazia. Pod naporem obiegaj�cych ust�puje brama zamkowa. Nie mog�c znie�� rej ha�by. Wojewoda wybiera �mier� z w�asnej r�ki. Akcja baletu. Muz�u zachowuje g��wny temat i kilka w�tk�w pzbocznych dramatu S�owackiego oraz charakterystyk� postaci. Szerzej natomiast rozbudowane jest t�o obyczajowe epoki, urozmaicone ta�cami polskimi. Jluayu w balet monumentalny o skomplikowanej, wielow�tkowej akcji pe�nej spi�� dramatycznych, wywo�anych przez konflikty silnych uczu� i nami�tno�ci. Kompozytor oddaje w bogactwo tre�ci emocjonalnych za pomaca charakterystyki muzycznej, wyra�aj�cej tre�� i klimat obraz�w. Dla podkre�lenia odr�bnych indywidualno�ci postaci stosuje rozmaite techniki kompozycyjne, ��cznie z technik� SCTyjll�. Balet Jfze�ia przedstawiony by� IV 1959 w Monte Carlo w czasie wyst�p�w zespo�u baletowego Opery Warszawskiej oraz V w Teatrze Sarah Bernhardt w Pary�u w ramach mi�dzynarodowego festiwalu, . Teatr Narod�w. Szcligowski jest r�wnie� autorem muzyki do baletu Pat i Dzietczwiu?oraz do kr�tkiego baletu fannustycznego w I akcie Ktiat paproci dla Polskiego Zespo�u*a�ca, ch�r. E. Papli�ski, sc. 1.51.Szancer. Warszawa 22 VII 1955, sala Opery, w obs. 3.Skuhety'Dziewczyna. , R. Krawucki Ch�opiec, Alicja Podkowi�skaKwiat Paproci i M. Giero(�wist: balet ren pokazany by� w czasie wyst�pu zespo�u w NRD*'1956, ZSRR(1957 i Jugos�awii(l 957). Spo�r�d jnnych utwor�w T. Szeligows�iegc-jego j 8 g 7@w ja m@cr� Karola Scwnawoawweo byle dwukrotnie realizowane w formie baletowej: jako balet Dwa marca, ch�r. Yuriko, sc. W'. �u�ows�a-Waszak. Duch morza): ako balet Apitfnow, ch�r. M. Kunwi�ski, sc. *.Wigura. Pozna� 4 V 1980. 'Teatr Wielki, w ohs. M. Po�y�czuk, E. Pawlak, E Pisarczyk, T. �wita�a, R. I, u ruicw. Posta� i przygody Mazepy powr�ci�y na scen� w balecie Mazzpa do poematu symfonicznego 1. Liszra, ch�r. T.lek, Pecs 15 li 1978. Balet Sopianae z T. Hert�nyim w roli tytu�ewej. 199. Brza i skiej(dziebrzygraf 680(3 nik�QCy 8 S*anda� 180(3 BrzeiOT tow 018 SZB�. 018 druQ 800)wydl's*aO TY akr zeta MdzieD(8 ssie 08*rr*SCB 010 bal IBQOJOW 08 Po*rBrr O 182(r*u. Medea. Mede a Grecki mit o czarodziejce z Kolchidy, Medei, sra� si� tematem kilku balet�w. Przypominamy tu dwa z nich, kt�re ukaza�y si� na polskich scenach-najstarszy i nd*o*lMedea i Jazon W�dce et Tason)Balet tragiczny w 9 scenach. Libretto i choreografia: Jean-Georges Noyerre(Gaerano Vesuis), muzyka: Johann Josef Rodolphe, scenografia: lnnocenz Culomba(dekoracje)i Couis-Rene Bo�uer(kostiumy). Prapremiera: Stuttgart I I li 1763, teatr dworski ks. Karola Eugeniusza Wirternberskiego. Premiera polska: Warszawa IV 1767, teatr dworski Stanis�awa Augusta w Pa�acu Radziwil�owskim. Osoby: Medea, ksi�niczka Folchidy-Nancy Leyier: Jazon ksi��� Tesalii, ma��onek Medei-Gaerano Vestris: Kreuza, ksi�niczka Koryntu, kochanka Jazona-Toscanini: Kreon, kr�l Koryntu, ojciec Kreuzy-Angiolo VestrisNienawi��-Charles Ce Pieg Ogie�. �elazo: *rucizna: Zazdro��: Zemsta: dwoje dzieci Medei, ich opiekunka, ksi�niczki i ksi���ta Koryntu, lud koryncki, potwory, w�e piekielne. Rzecz dzieje si� w staro�ytnym mie�cie-pa�stwie Korynt w Grecji. Scena 1. Sala kolumnowa w pa�acu Kreona. Kr�l Koryntu, obawiaj�c si� s�usznych roszcze� Medei do tronu Koryntu, pragnie sk�oni� Jazona, by rozsta� si� ze sw� ma��onk� Mede� i po��czy� z kr�lewsk� c�rk� Kreuz�. W tym celu organizuje wspania�y festyn, kt�ry ma stworzy� c�rce okazj� do usidlenia �a�ona. Medea, widz�c jawn� nami�tno�� Jazona i Kreuzy, jest przekonana o zdradzie ma��onka. Stara si� jednak zatai� jeszcze gniew i rozpacz. Tymczasem zawstydzona Kreuza ucieka. Scena 2

 

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.