... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

Ciemna izba z zakratowanym oknem. Uwieziona przez mê¿a unelia rozmyœla nad sw¹ mi³oœci¹ do Zbigniewa(taniec Amelii). Sprzyjaj¹cy m³odym dworzanin Chmara wprowadza ukradkiem Wojewodzica. Cierpienie Amelii potêguj¹ teraz wyrzuty ze strony ukochanego, który znalaz³ wachlarz, dowód czyjejœ obecnoœci w jej kamracie, lecz ona gor¹co zaprzecza oskar¿eniu jpas Je deux). Gniew i podejrzliwoœæ Wojewody nie maj¹ jednak granic. Wpada do izby i brutalnie wyprowadza ¿onê. O br a z 6. Komnata Amelii z zamurowan¹ alkow¹, na murze krzy¿. Gdy Wojewoda wprowadza Ameliê, król daje rozkaz rozwalenia muru. Niespodziewanie ukazuje siê wszystkim Mazepa. Na jego widok Wojewoda dobywa w obecnoœci króla szablê, lecz do walki z paziem staje Zbigniew. Obaj wychodz¹ do ogrodu. Na tarasie rozgrywa siê niewidoczna dla osób w knnnacie scena samobójstwa Zbigniewa. Gdy Mazepa wraca sarn, rozpacz po stracie jedynego syna ³amie dumê Wojewody. Obraz 7. Podwórze zamkowe przybrane kirem. Król opuszcza dom Wojewody Mazepa wrêcza swemu panu kompromituj¹ce listy a sam oddaje siê w rêce Wojewody. Musi jednak wyjaœniæ jeszcze wszystko Arnelii, by zyskaæ jej przebaczenie(taniec Arnelii i Mazepy. Król postanawia rym razem z³amaæ si³¹ upór magnata. Przybywa ze swym wojskiem, by odebraæ. 198. Mazepa. pazia. Pod naporem obiegaj¹cych ustêpuje brama zamkowa. Nie mog¹c znieœæ rej hañby. Wojewoda wybiera œmieræ z w³asnej rêki. Akcja baletu. Muz¹u zachowuje g³ówny temat i kilka w¹tków pzbocznych dramatu S³owackiego oraz charakterystykê postaci. Szerzej natomiast rozbudowane jest t³o obyczajowe epoki, urozmaicone tañcami polskimi. Jluayu w balet monumentalny o skomplikowanej, wielow¹tkowej akcji pe³nej spiêæ dramatycznych, wywo³anych przez konflikty silnych uczuæ i namiêtnoœci. Kompozytor oddaje w bogactwo treœci emocjonalnych za pomaca charakterystyki muzycznej, wyra¿aj¹cej treœæ i klimat obrazów. Dla podkreœlenia odrêbnych indywidualnoœci postaci stosuje rozmaite techniki kompozycyjne, ³¹cznie z technik¹ SCTyjll¥. Balet Jfze¹ia przedstawiony by³ IV 1959 w Monte Carlo w czasie wystêpów zespo³u baletowego Opery Warszawskiej oraz V w Teatrze Sarah Bernhardt w Pary¿u w ramach miêdzynarodowego festiwalu, . Teatr Narodów. Szcligowski jest równie¿ autorem muzyki do baletu Pat i Dzietczwiu?oraz do krótkiego baletu fannustycznego w I akcie Ktiat paproci dla Polskiego Zespo³u*añca, chór. E. Papliñski, sc. 1.51.Szancer. Warszawa 22 VII 1955, sala Opery, w obs. 3.Skuhety'Dziewczyna. , R. Krawucki Ch³opiec, Alicja PodkowiñskaKwiat Paproci i M. Giero(Œwist: balet ren pokazany by³ w czasie wystêpu zespo³u w NRD*'1956, ZSRR(1957 i Jugos³awii(l 957). Spoœród jnnych utworów T. Szeligows³iegc-jego j 8 g 7@w ja m@cræ Karola Scwnawoawweo byle dwukrotnie realizowane w formie baletowej: jako balet Dwa marca, chór. Yuriko, sc. W'. ¯u³ows³a-Waszak. Duch morza): ako balet Apitfnow, chór. M. Kunwiñski, sc. *.Wigura. Poznañ 4 V 1980. 'Teatr Wielki, w ohs. M. Po³yñczuk, E. Pawlak, E Pisarczyk, T. Œwita³a, R. I, u ruicw. Postaæ i przygody Mazepy powróci³y na scenê w balecie Mazzpa do poematu symfonicznego 1. Liszra, chór. T.lek, Pecs 15 li 1978. Balet Sopianae z T. Hertænyim w roli tytu³ewej. 199. Brza i skiej(dziebrzygraf 680(3 nik³QCy 8 S*andañ 180(3 BrzeiOT tow 018 SZB¥. 018 druQ 800)wydl's*aO TY akr zeta MdzieD(8 ssie 08*rr*SCB 010 bal IBQOJOW 08 Po*rBrr O 182(r*u. Medea. Mede a Grecki mit o czarodziejce z Kolchidy, Medei, sra³ siê tematem kilku baletów. Przypominamy tu dwa z nich, które ukaza³y siê na polskich scenach-najstarszy i nd*o*lMedea i Jazon Wêdce et Tason)Balet tragiczny w 9 scenach. Libretto i choreografia: Jean-Georges Noyerre(Gaerano Vesuis), muzyka: Johann Josef Rodolphe, scenografia: lnnocenz Culomba(dekoracje)i Couis-Rene Bo¹uer(kostiumy). Prapremiera: Stuttgart I I li 1763, teatr dworski ks. Karola Eugeniusza Wirternberskiego. Premiera polska: Warszawa IV 1767, teatr dworski Stanis³awa Augusta w Pa³acu Radziwil³owskim. Osoby: Medea, ksiê¿niczka Folchidy-Nancy Leyier: Jazon ksi¹¿ê Tesalii, ma³¿onek Medei-Gaerano Vestris: Kreuza, ksiê¿niczka Koryntu, kochanka Jazona-Toscanini: Kreon, król Koryntu, ojciec Kreuzy-Angiolo VestrisNienawiœæ-Charles Ce Pieg Ogieñ. ¯elazo: *rucizna: Zazdroœæ: Zemsta: dwoje dzieci Medei, ich opiekunka, ksiê¿niczki i ksi¹¿êta Koryntu, lud koryncki, potwory, wê¿e piekielne. Rzecz dzieje siê w staro¿ytnym mieœcie-pañstwie Korynt w Grecji. Scena 1. Sala kolumnowa w pa³acu Kreona. Król Koryntu, obawiaj¹c siê s³usznych roszczeñ Medei do tronu Koryntu, pragnie sk³oniæ Jazona, by rozsta³ siê ze sw¹ ma³¿onk¹ Mede¹ i po³¹czy³ z królewsk¹ córk¹ Kreuz¹. W tym celu organizuje wspania³y festyn, który ma stworzyæ córce okazjê do usidlenia ³a¿ona. Medea, widz¹c jawn¹ namiêtnoœæ Jazona i Kreuzy, jest przekonana o zdradzie ma³¿onka. Stara siê jednak zataiæ jeszcze gniew i rozpacz. Tymczasem zawstydzona Kreuza ucieka. Scena 2