X


... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

Om�w dydaktyczne �rodki walki z niepowodzeniami szkolnymi. 5. Podaj, jakie przyczyny niepowodze� mog� zosta� zlikwidowane (lub przynajmniej ograniczone) dzi�ki zastosowaniu profilaktyki, diag nozy i terapii pedagogicznej. x 6. Zbadaj przyczyny drug�roczno�ci uczni�w ucz�szczaj�cych do klasy, w kt�rej odbywasz �wiczenia praktyczne z pedagogiki, bior�c pod uwag� formu�owane na ten temat opinie uczni�w, ich rodzic�w i nau czycieli. Bibliografia do rozdzia�u XI Upt C. Mental and Scholastic Tests. London 1922, King and Son. etlin W.S. Nieuspiewajemost' szkolnikow i jejo prieduprie�dienije. Moskwa 1977, Izd. Piedagogika. rahay M. Faut-ilfaire doubler? Liege 1993. Universite de Liege. Akacja narodowym priorytetem. Raport o stanie ikierunkach rozwoju edukacji narodowej w PRL. Warszawa-Krak�w 1989, PWN. 244 Podstawy dydaktyki og�lnej Gal R. Zagadnienie op�nie� szkolnych w nauce szkolnej. "Kwartalnik Pedagogic^n � 1958, nr 1. " y Glaser R. Adaptive Education: Ind�idual Diversity and Learning. New York 1977 H l Rinehart and Winston. Grzywak-Kaczy�ska M. Testy w szkole. Warszawa 1960, PZWS. Grzywak-Kaczy�ska M. Powodzenie szkolne a inteligencja. Warszawa 1935, >jas Ksi�garnia. Heckhausen H. Anlage und Umwelt als Ursache von Intelligenzunterschieden. W: Weine F.E. (red.) Pddagogische Psychologie. Wyd. 5. Frankfurt am Main 1986, Fische Taschenbuch Yerlag. Hiebsch H. Begabung und Schuhersagen. "Padagogik" 1961, nr 3. Konopnicki J. Zaburzenia w zachowaniu si� dzieci szkolnych i �rodowisko. Warszawa 1957 PWN. Kupisiewicz Cz. Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny i niekt�re �rodki zaradcze. Wyd 5. Warszawa 1972, PWN. Laderreire P. Czy niepowodzenia szkolne s� nieuniknione? W: Cz. Kupisiewicz (red) Nowoczesno�� w kszta�ceniu i wychowaniu. Warszawa 1985, WSiP. �uria A. R. Dziedziczno��, �rodowisko i rozw�j psychiczny. "Wychowanie" 1962, nr 5. Niemiec J. Osi�gni�cia uczni�w i szko�y. Warszawa 1978, PWN. Pauli L., Brimer M. A. La deperdition scolaire: un probleme mondial. Paris-Geneve 1971, UNESCO-BIE. Pddagogisches Worterbuch. Berlin 1987, Volk und Wissen Yerlag. Pi�ter J. Spo�eczne i dziedziczne pod�o�e r�nic intelektualnych. "My�l Wsp�czesna" 1948, nr. 5. Postlethwaite T. N. Powodzenia i niepowodzenia szkolne. W: Cz. Kupisiewicz (red.) Nowoczesno�� w kszta�ceniu i wychowaniu. Warszawa 1985, WSiP. Oko� W. Wprowadzenie do dydaktyki og�lnej. Warszawa 1987, PWN. Radli�ska H. (red.) Spo�eczne przyczyny niepowodze� szkolnych. Prace z pedagogiki spo�ecznej. Warszawa 1937, Ossolineum. Rubinsztejn S. L. Podstawy psychologii og�lnej. T�um. Z. Danielska. Warszawa 1962, Ksi��ka i Wiedza. Schmidt-Kolmer E. Zum Yerhaltnis von Lebensbedingungen und Schulerleistung. "Padagogik" 1961, nr. 3. Sickinger J. A. Organisation grosser Yo�ksschulk�rper nach der naturlichen Leistungs- fahigkeit der Kinder. Wyd. 2. Mannheim und Lepzig 1911, J. Bensheimer. Spionek H. Psychologiczna analiza trudno�ci i niepowodze� szkolnych. Warszawa 19' PZWS. Tramer M. Problemes et detresses d'ecofier. Neuchatel-Paris 1953, Delachaux et Niest e. Tyszkowa M. Czynniki determinuj�ce prac� szkoln� dziecka. Warszawa 1964, PWN- ROZDZIA� XII PLANOWANIE PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ Jednym z g��wnych warunk�w skuteczno�ci wszelkiego �wiadomego i celowego dzia�ania, zw�aszcza d�ugotrwa�ego i z�o�onego, jest planowanie*. Polega ono na gruntownie przemy�lanym przewidywaniu przebiegu i rezultat�w okre�lonych proces�w zgodnie z projektem czynno�ci, kt�ry obejmuje z jednej strony list� zada�, jakie maj� by� wykonane w ustalonych terminach, z drugiej za� wskazuje realizator�w, metody oraz �rodki urzeczywistnienia tych zada�, a ponadto sposoby kontroli i oceny uzyskanych wynik�w. Tak rozumiane planowanie spe�nia wa�n� rol� nie tylko w produkcji, w przestrzennym zagospodarowaniu kraju itp., lecz r�wnie� w rozwoju o�wiaty i szkolnictwa wy�szego oraz szeroko pojmowanej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Tego rodzaju planowanie jest warunkiem koniecznym skuteczno�ci procesu nauczania-uczenia si�, gdy� chroni nauczyciela od przypadkowo�ci i chaotyczno�ci dzia�ania oraz pozwala mu oceni�, czy i ewentualnie w jakim stopniu realizuje on wyznaczone cele nauczania i wychowania. l. Rodzaje planowania dzia�alno�ci dydaktycznej Nauczyciel, przygotowuj�c si� do realizacji zada� dydaktycznych Bekaj�cych go w nowym roku szkolnym, sporz�dza dla ka�dej z klas, w kt�rych ma uczy�, roczny plan nauczania w zakresie swojej specjalno�ci, tak�e rozk�adem materia�u. ^godnie z definicj� H. Ozbekhana z Uniwersytetu Filadelfijskiego (1973/74, s. 65) kowanie odznacza si� nast�puj�cymi cechami: jest, po pierwsze, oddzia�ywaniem na re�lony przedmiot lub grup� przedmiot�w; po drugie, jest oddzia�ywaniem �wiado-^, zamierzonym; po trzecie, w wyniku tego oddzia�ywania maj� nast�pi� w przed-�cie, na kt�ry jest ono skierowane, okre�lone i zarazem po��dane zmiany. Podstawy dydaktyki og�lnej Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej 247 Podstaw� opracowania tego planu stanowi program odpowiedniego przedmiotu

 

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.