... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

Prawo zobowiza zostao najwczeniej zunifikowane spord wszystkich dziaw prawa cywilnego. Dziea tego dokonano wydajc w 1933 r. Kodeks zobowiza oraz rok pniej Kodeks handlowy, przy czym obie kodyfikacje weszy w ycie 1.7.1934 r., a przestay obowizywa dopiero 31.12.1964 r., poza pewnymi partiami KH, ktre zachoway moc obowizujc take pod rzdem KC (por. art. VI PWKC) - do 1.1.2001 r., kiedy to wszed w ycie Kodeks spek handlowych. Kodyfikacje te, a zwaszcza KZ, wywary ogromny wpyw na rozwj polskiej nauki prawa cywilnego, a take na tre obowizujcego KC. Poza regulacj podstawowych instytucji prawa zobowiza zamieszczon 10 w KC, stosunki prawne tego typu normuje wiele ustaw szczeglnych wobec Kodeksu, ktre uzupeniaj, a dla pewnych obszarw take modyfikuj postanowienia kodeksowe. Por. zwaszcza ustawy: Prawo wasnoci przemysowej, o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Prawo przewozowe, Kodeks morski, Prawo dewizowe, o komercjalizacji i prywatyzacji przedsibiorstw pastwowych, o dziaalnoci ubezpieczeniowej, o ochronie praw lokatorw, Prawo zamwie publicznych, Prawo bankowe, Prawo wekslowe, Prawo czekowe, Prawo o publicznym obrocie papierami wartociowymi. b) Take rozporzdzenia s czstym rodkiem regulowania stosunkw zo- 11 bowizaniowych. Jednake ich rola ulega istotnemu ograniczeniu w wietle Konstytucji. Rozporzdzenia mog bowiem wyda obecnie jedynie organy wskazane w Konstytucji i to na podstawie szczegowego upowanienia zawartego w ustawie Nb. 8-11 4 Rozdzia I. Wiadomoci wstpne i w celu jej wykonania - przy czym norma upowaniajca do wydania rozporzdzenia powinna nie tylko okrela kompetentny organ i zakres spraw przekazanych do uregulowania, ale nawet wytyczne dotyczce treci rozporzdzenia (art. 92 w zw. z art. 142, 146, 148, 149 Konstytucji). 12 c) Konstytucja wyranie reguluje przesanki uznania umw midzynarodowych za rda prawa polskiego, co budzio dawniej kontrowersje. W myl art. 91 Konstytucji, ratyfikowana umowa midzynarodowa, po jej ogoszeniu w Dzienniku Ustaw RP, stanowi cz krajowego porzdku prawnego i jest bezporednio stosowana, chyba e jej stosowanie jest uzalenione od wydania ustawy. Natomiast umowa midzynarodowa ratyfikowana za uprzedni zgod wyraon w ustawie, ma nawet pierwszestwo przed innymi ustawami, jeeli ich treci nie da si pogodzi z umow midzynarodow. Polsk wi liczne umowy midzynarodowe, ktre reguluj m.in. problematyk stosunkw zobowizaniowych. W szczeglnoci dotycz one sfery wasnoci intelektualnej, przewozu i sprzeday towarw. 13 Swoiste problemy pojawiy si na tle denia Polski do uzyskania czonkostwa w Unii Europejskiej, co znalazo wyraz w Ukadzie Europejskim z 16.12.1991 r. ustanawiajcym Stowarzyszenie midzy Rzeczpospolit Polsk, z jednej strony, a Wsplnotami Europejskimi (obecnie Uni Europejsk) i ich pastwami czonkowskimi, z drugiej strony. Ukad ten wszed w ycie 1.2.1994 r. (zacznik do Dz.U. z 1994 r. Nr 11, poz. 38 ze zm.). Przewidziane w nim Stowarzyszenie pomogo Polsce w osigniciu ostatecznego celu, jakim byo uzyskanie czonkostwa w Unii Europejskiej. W zwizku z tym RP zobowizaa si dostosowywa prawo polskie do ustawodawstwa istniejcego w Unii Europejskiej. W dniu 16.4.2003 r. w Atenach zosta podpisany Traktat dotyczcy przystpienia Polski do Unii Europejskiej (Traktat akcesyjny), ktry po wyraeniu zgody na jego ratyfikacj w referendum przeprowadzonym w dniach 7-8.6.2003 r., zosta ratyfikowany przez Prezydenta RP 23.7.2003 r. i wszed w ycie z dniem 1.5.2004 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864). Najwaniejszym skutkiem tego faktu jest przyjcie przez Polsk dotychczasowego dorobku prawnego Unii (acguis communautaire). Od 1.5.2004 r. organy stosujce prawo w Polsce maj obowizek uwzgldnia normy prawne wydane przez organy Unii Europejskiej. Unia Europejska jest organizacj ponadnarodow, o samodzielnym porzdku prawnym - rnym od prawa midzynarodowego i prawa krajowego pastw czonkowskich. Skada si na nie tzw. prawo pierwotne obejmujce normy zawarte w traktatach zaoycielskich oraz tzw. prawo wtrne stanowione przez organy Unii Europejskiej. W szczeglnoci wydaj one: tzw. rozporzdzenia, ktre bezporednio obowizuj na caym obszarze Unii Europej- Nb. 12-13 1. rda i miejsce prawa zobowiza w polskim systemie prawnym 5 skiej, oraz dyrektywy, ktre zobowizuj pastwa czonkowskie tylko do osignici okrelonych celw; natomiast pozostawiaj im swobod wyboru waciwych form. Ten elastyczniej szy w porwnaniu z rozporzdzeniami instrument dziaania jest najczciej stosowanym rodkiem w procesie harmonizowania prawa wsplnotowego. 2. Prawo zwyczajowe i zwyczaj Utrwalony w nauce prawa cywilnego pogld przyjmowa, e obok prawa 14 stanowionego take prawo zwyczajowe moe regulowa stosunki cywilnoprawne (w tym i zobowizaniowe) w zakresie niekolidujcym z prawem stanowionym. Przepisy Konstytucji w rozdziale III pt. rda prawa" nie odnosz si do tej kwestii, poprzestajc na regulacji aktw normatywnych. Mona std wnosi, e w Rzeczypospolitej Polskiej nie ma innych rde prawa, poza prawem stanowionym. Bardziej wszake przekonujcy wydaje si pogld, i tre rozdziau III Konstytucji zamyka tylko krg rde prawa stanowionego, natomiast nie wycza ksztatowania si norm prawa zwyczajowego, jeeli nie pozostaj one w kolizji z prawem stanowionym i odpowiadaj formuowanym w doktrynie prawniczej przesankom. Od prawa zwyczajowego naley odrni zwyczaj. Jest to powszechnie sto- 15 sowana w danym czasie, w danym rodowisku i w danych stosunkach spoecznych praktyka pewnego zachowania. W odrnieniu wic od prawa zwyczajowego zwyczaje nie wyznaczaj adnej powinnoci i w tym sensie nie obowizuj". Uzyskuj one jednak donioso prawn przez to, e przepisy prawne odsyaj do nich, wskazujc w ten sposb organom rozstrzygajcym bardziej szczegowe dyrektywy od wyznaczonych w treci tych przepisw. Dla stosunkw zobowizaniowych doniose znaczenie maj zwaszcza przepisy odsyajce do zwyczajw przy: 1) wykadni owiadcze woli (art. 65 KC); 2) zawarciu umowy (art. 69 KC); 3) okreleniu sposobu wykonywania zobowiza (art. 354 KC); 4) okreleniu mocy wicej wzorcw umw (art. 384 2 KC); 5) ustalaniu treci stosunku zobowizaniowego (art