... masz przeżywaÄ Å¼ycie, a nie je opisywaÄ.
smyczkowe (157 osób) i d'te (119 osób), t`` przewag' mia'y instrumenty smyczkowe (58,3%). W pierwotnie wylosowanej próbie zachowano proporcje osób ze wzgl'du na cechy uwzgl'dnione w doborze próby. Ostatecznie jednak, na skutek ró§norodnych przyczyn (choroby, urlopy, w yjazdy, odmowy), struktura badanej zbiorowoci przedstawia'a si' nast'pujęco `(w%): 92 Osoby Instrumenty ogó'em kobiety m'§czy¦ni smyczkowe d'te Teatr Wielki 21,0 40,0 60,0 53,3 46,7 Teatr Muzyczny 22,0 18,8 81,3 25,0 75,0 Filharmonia ódzka 36,0 23,1 76,9 38,5 61,5 Polskie Radio i Telewizja 21,0 60,0 40,0 33,3 66,7 Ca'a populacja 100,0 33,0 67,0 54,0 46,0 Jak si' okazuje, proporcje podstawowe, tj. liczba kobiet i m'§czyzn, oraz udzia' istrumentów smyczkowych i d'tych zosta'y w próbie w zasadzie zachowane. `oboru ze wzgl'du na p'e dokonano z powodu okrelonej struktury zbiorowoci odstawowej wed'ug p'ci. Rodzaje instrumentów potraktowazio jako kolejnę zmienę niezale§nę, nie tylko ze wzgl'du na ich udzia' w poszczegcilnych orkiestrach, ale rzede wszystkim z racji innego rodzaju obcię§e„ i wysi'ku lizycznego zwięzanych grę na tych instrumentach. Tak wi'c trzy czynniki, takie jak miejsce pracy, rodzaj instrumentu i p'e, zosta'y otraktowane jako podstawowe zmienne niezale§ne wyzn:zczajęce stosunek do racy, percepcje w'asnej sytuacji pracy i jej ocen', ocen' stopnia i rodzaju cię§liwoci i obcię§e„ zwięzanych z wykonywaniem zawod u muzyka instrumen`listy. Jako zmiennę interweniujęcę uwzgl'dniono równie ` sta§ pracy. Poziom `ykszta'cenia zosta' pomini'ty, ze wzgl'du na fakt, §e w wylosowanej próbie 94% :spondentów mia'o wy§sze wykszta'cenie (jest to wi'c zmienna nie ró§nicujęca adanej zbiorowoci). Prezentowany raport zawiera informacje o sytuacji pracy badanych, ich stosunku o niej, motywacji oraz innych uwzgl'dnionych w badaniach czynników ze wzgl'du a wymienione trzy zmienne niezale§ne, które hipotetycznie maję wp'yw zarówno na ceny" jak i na zachowania muzyków instrumentalistów w' ich sytuacji pracy. Jako narz'dzie badawcze pos'u§y' wywiad kwestionariu;`zy b'dęcy podstawo`ym §ród'em informacji o indywidualnym postrzeganiu obiel;tywnej sytuacji pracy. 'akę metod' badawczę zastosowano, ze wzgl'du na za'o§enie, §e ludzie percypuję dzia'aję w obiektywnie istniejęcej rzeczywistoci; niemniej j``dnak jest ona subiekywnie postrzegana i oceniana. Dopiero owa subiektywna percepcja jest "motorem " ost'powania cz'owieka w obiektywnej sytuacji. Badania terenowe, tj. wywiady muzykami, przeprowadzono od czerwca do wrzenia 1985` r. Przy opracowaniu anych z wywiadów kwestionariuszowych zastosowano do obliczania zale§noci zmiennymi wspó'czynnik kontyngencji C Pearsona. Struktura spoieczno-zawodowa badanej zbiorowoci Jak ju§ wspomniano, badania zbiorowoci by'o zr(`§nicowane ze wzgl'du p'e (kobiety - 33,0%; m'§czy¦ni - 67,0%) oraz rodz``j instrumentu (54,0% smyczkowe; 46,0% - d'te). Ró§ny te§ by' w badanej populacji udzia' muzyków 93 z poszczególnych orkiestr; Teatr Wielki - 21,0%; Teatr Muzyczny - 22,0%; Pa„stwowa Filharmonia w odzi - 36,0%; Polskie Radio i Telewizja - 21,0%. Badani ró§nili si' te§ d'ugocię sta§u pracy, który skorelowany by' z miejscem zatrudnienia (C = 0,341); (tab. XIX). Najmniej "dowiadczony" zespó' ma Teatr Muzyczny: co czwarty muzyk pracuje w zawodzie 3 lata, za najd'u§szym zatrudnieniem legitymuję si' pracownicy Teatru Wielkiego (60,0% przepracowalo w zawodzie co najmniej 20 lat). W zwięzku z powy§szym wyst'puję te§ róinice w wieku cz'onków poszczególnych orkiestr (C = 0,312): najm'odszy zespó' ma Teatr Muzyczny (53,0% nie przekroczy'a 40 roku §ycia), a najstarszy Teatr Wielki (27,0% to muzycy po szedziesiętce). Miejsce pracy w sposób i`totny i wyra¦ny ró§nicuje wysoko zarobków (C = 0,523), które wię§ę si' tak§e ze sta§em pracy (C = 0,533), ale jest to zale§no na ni§szym poziomie istotnoci (udpowiednio: 0,001 i 0,10). Najwy§ej wynagradzani byli pracownicy orkiestry Radia i Telewizji (34,0% zarabia'o powy§ej 170 tys. z'), najmniej zarabiali pracownicy F'ilharmon (20,0% - maksimum 40 tys. z'). Sta§ pracy wp'ywa' na wysoko zarobków w sposób niejako poredni, poprzez miejsce pracy, tzn. §e muzycy o d'u§szym sta§u zarabiali generalnie wi'cej ni§ pracujęcy krócej, niemniej jednak o wysokoci zarobków równie§ decydowa'o miejsce zatrudnienia. I tak w badanej popul``cji 43,0a/o osób o najd'u§szym sta§u uzyskiwa'o najwy§sze zarobki, w tym 39,0% stanowili muzycy z orkiestry PRiTV. Nieco cz'ciej kobiety zarabia'y mniej od m'§c2:yzn (C = 0,287); wród najwy§ej uposa§onych by'o 38% kobiet i 62% m'§czyzn. F''e by'a te§ istotnym czynnikiem wyznaczajęcym wysoko dochodu na osob' `v rodzinie (C = 0,347 z'); zdecydowanie cz'ciej rodziny muzyków m'§czyzn by'y lepiej sytuowane ni§ kobiet. W grupie najwy§szych dochodów znajdowa'o si' tylko 30% kobiet