... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.
, ¿e przezydent Stanów Zjednoczonych, George Bush, jest przewodnicz¹cym lo¿y 33 stopnia masonerii amerykañskiej i nosi tytu³ „Potê¿nego Suwerennego Wielkiego Komandora"8. 1990-1991 - Inwazja na Kuwejt i wojna w Zatoce Perskiej. Artyku³ w Lectures francaises9 opisuje sytuacjê masonerii w Iraku i w pañstwach muzu³mañskich, które wyda³y wojnê temu krajowi u boku Stanów Zjednoczonych: dzia³alnoœæ masonów zakazana jest w Iraku od czasów rewolucji baasistowskiej w 1958 roku, podobnie w Syrii; nast¹pi³o natomiast zaszczepienie masonerii w Kuwejcie i w Arabii Saudyjskiej poprzez lo¿e zale¿ne od Wielkiej Lo¿y Anglii, Wielkiej Lo¿y Szkocji lub Wielkiej Lo¿y Rhode Island (Stany Zjednoczone); w pe³nym zaœ rozkwicie jest masoneria w Egipcie i w Turcji, równie¿ w powi¹zaniu z Wielkimi Lo¿ami anglosaskimi. „Rozumie siê, ¿e lobby masoñskie silnie zawa¿y³o na wypadkach, dzia³aj¹c w tym samym kierunku, co lobby syjonistyczne i naftowe"10. Marzec 1991 - Wielki mistrz Wielkiego Wschodu W³och w czasie konferencji prasowej z okazji konwentu tej obediencji w taki sposób okreœla zamierzenia masonerii w Europie Wschodniej: „Wci¹gu dwóch lat „œwiat³o masonerii" oœwieci wszystkie kraje Wschodu i Koœció³ myli siê, jeœli s¹dzi, ¿e mo¿e tam wskrzesiæ na nowo dogmatyczn¹ wiarê"11. Czerwiec 1991 - National Hebdo z 13 czerwca 1991 roku stwierdza obecnoœæ oœmiu masonów we francuskim gabinecie Edith Cresson: Roland Dumas, Jean Poperen, Jack Lang, Jac¹ues Mellick, Andre Laignel, Alain Vivien, Jean-Yves Le Drian, Laurent Catha-la..., do których nale¿a³oby do³¹czyæ Pierre'a Joxe'a. Te fakty mówi¹ce o wspó³czesnej masonerii potwierdzaj¹ zasadnoœæ deklaracji, jak¹ w roku 1979 z³o¿y³ by³y wielki mistrz Wielkiego Wschodu, Michel Baroin: „Godzina masonerii wybi³a. Mamy w naszych lo¿ach wszystko, czego potrzeba: ludzi i metody"12. 8 Zobacz artyku³ Jacques'a Ploncarda d' Assac wPresent z 7 marca 1991 roku. 9 Lectures francaises z marca 1991 roku, artyku³ „La franc-maconnerie dans le Golfe persi¹ue" („Masoneria w Zatoce Perskiej"). 10 Tam¿e. 11 Zobacz Present z 28 sierpnia 1991 r. i Chiesa Viva z lipca/sierpnia 1991 r. 12 Humanisme pismo Wielkiego Wschodu Francji, wrzesieñ 1979 r.; cytowane przez Lectures francaises, maj 1980 r. 18 MASONERIA, OSTOJA CI¥G£OŒCI PEWNEJ POLITYKI Tak mocno zanga¿owana w politykê masoneria utrzymuje, ¿e w ten sposób podtrzymuje kurs wytrwale realizowany od dwóch stuleci, a zmierzaj¹cy do ukszta³towania nowego modelu spo³eczeñstwa. Przyjrzyjmy siê faktom. Polityka religijna i szkolna pañstwa francuskiego od 160 lat, polityka rodzinna od 100 lat, polityka wobec ¿ycia od 30 lat, polityka imigracyjna od 25 lat daj¹ obraz ci¹g³oœci pewnego modelu, mimo wielorakiego zmieniania siê rz¹dów i obsady ministerstw... oczywiœcie, gdy siê ocenia rzeczy z d³u¿szej perspektywy. Otó¿ wszelka ci¹g³a dzia³alnoœæ o d³u¿szym istnieniu zak³ada organizuj¹c¹ wolê oraz instytucjê, która utrzymuje tê wolê i zapewnia jej skutecznoœæ. Czyja to wola i jaka instytucja w danym przypadku? Nasza, mówi¹ masoni, twierdz¹ te¿, ¿e od dwóch stuleci zapewniaj¹ „ci¹g³oœæ republikañsk¹", to znaczy wiernoœæ dziedzictwu 1789 roku. Trudno by³oby w tej kwestii nie przyznaæ im racji. Dwa przyk³ady z ostatnich czasów ilustruj¹ dzia³alnoœæ masoñsk¹ na rzecz ci¹g³oœci republikañskiej. „Na miesi¹c przed wyborami (do cia³ ustawodawczych w 1978 roku), wyjaœnia Daniele Molho w artykule zamieszczonym w dzienniku Point, jak myœlicie, gdzie ludzie z partii wiêkszoœciowych i z opozycji mogliby ze sob¹ rozmawiaæ bez ok³adania siê nawzajem piêœciami? Gdzie¿by, jak nie w lo¿ach! Jak myœlicie, gdzie wysocy urzêdnicy zaczêli dyskretnie przygotowywaæ ci¹g³oœæ republikañsk¹ na wypadek, gdyby lewica zdoby³a przewagê? A gdzie¿by, jak nie w lo¿y wysokich funkcjonariuszy (150 cz³onków)"13. 13 Le Point z 11 wrzeœnia 1976 r., artyku³ „Francs-macons, les amities discretes de l'Elysee" („Masoni, dyskretna przyjaŸñ z Pa³acem Elizejskim"). O ugrupowaniach masoñskich zwanych bractwami (fraternelles) patrz str. 86. 19 Drugi przyk³ad: zamieszkiwanie pod jednym dachem