... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.
Spróbujemy przeprowadzić następujące ćwiczenie. Ma ono na celu uświadomienie przedsiębiorstwu, na czym polegają szczególne cechy oferowanych do sprzedaży wyrobów oraz w jaki sposób dałoby się utrzymać wynikającą stąd przewagę nad konkurencją. `ty Kolejne działania `ty Przedsiębiorczy menedżer powinien zebrać grupę od sześciu do ośmiu znających się na rzeczy ludzi, zajmujących się danym wyrobem lub usługą, w tym: - pracowników, którzy mają styczność z klientami, na przykład przedstawicieli firmy, sprzedawców lub dostawców; - klientów firmy (obecnych lub potencjalnych); Grupa powinna powołać przewodniczącego i od razu przystąpić do działania. Nie powinien nim być ktoś, kto ma bezpośrednio do czynienia z wyrobem. Kierownik odpowiedzialny za dany wyrób lub usługę powinien odgrywać rolę pomocniczą, odpowiadając na pytania stawiane mu przez członków grupy. Należy przeznaczyć dostatecznie dużo czasu na przeprowadzenie ćwiczenia - od jednej do półtorej godziny - a w jego trakcie niedopuszczalne są jakiekolwiek zakłócenia. Należy przygotować tablicę do zapisywania wypowiedzi członków grupy. Etap 1: Należy określić z nazwy wyrób lub usługę; wszyscy w grupie powinni dokładnie rozumieć, o co chodzi. Etap 2: Grupa powinna spisać wszystkie możliwe korzyści poszukiwane przez klientów kupujących dany wyrób lub usługę. Należy ich wymienić możliwie dużo. (Uwaga: chodzi tu o określenie możliwie wszystkich korzyści, których pragną klienci kupujący dany wyrób; nie należy się ograniczać do tych, które przedsiębiorstwo obecnie rzeczywiście zapewnia). Etap 3: Przewodniczący powinien doprowadzić do jednomyślności członków grupy co do względnego znaczenia korzyści wymienionych w etapie 2. Etap 4: Na podstawie listy ustalonej w etapie 3, uporządkowanej według priorytetów, przewodniczący powinien teraz poprosić kierownika odpowiedzialnego za wyrób lub usługi: - o wymienienie tych korzyści poszukiwanych przez klientów, które firma obecnie zapewnia; - o wymienienie tych korzyści, których firma obecnie nie zapewnia; - o wymienienie tych korzyści, które obecnie zapewnia swoim klientom najbardziej zbliżony konkurent; - o wymienienie tych korzyści, które zapewnia najbardziej zbliżony konkurent, a sama firma ich nie zapewnia. Ćwiczenie doprowadzi do wykrycia wielu ważnych zagadnień pod warunkiem, że: - kierownik odpowiedzialny za wyrób lub usługi współpracuje z grupą, a nie stara się pokierować jej pracą; - w odpowiedziach unika przesady, półprawd lub pobożnych życzeń; - pragnie się czegoś dowiedzieć w wyniku ćwiczenia, jeśli nawet nie będzie to przyjemne; - jest przygotowany na działanie. `ty Zakończenie `ty Gdy szef jakiegokolwiek przedsiębiorstwa dojdzie do wniosku, że "wreszcie firma osiągnęła swoje cele", to jest w poważnych kłopotach. Przedsiębiorstwo, które pragnęłoby stać w miejscu w obliczu narastającej konkurencji i ciągłej zmiany, charakteryzującej nową epokę przedsiębiorczości, przypomina króla Kanuta duńskiego nakazującego przypływowi, by się cofnął. Ciągły rozwój jest przeważnie udziałem firmy przedsiębiorczej, która zachęca do niezadowolenia z obecnego stanu rzeczy, ma wprawę w działaniach przedsiębiorczych i innowacyjnych oraz jest tak zorganizowana, że potrafi stworzyć właściwe warunki dla swoich przedsiębiorczych pracowników. W obecnym rozdziale zajęliśmy się zagadnieniami odróżniającymi firmę przedsiębiorczą i innowacyjną od pozostałych. Omówiliśmy takie zagadnienia, jak styl zarządzania sprzyjający przedsiębiorczym wysiłkom organizacji, cechy przedsiębiorczych pracowników oraz znaczenie ich pracy dla przedsiębiorstwa nastawionego na rozwój. Omówiliśmy także odpowiednie struktury organizacyjne oraz systemy komunikacji zapewniające ciągłość działań przedsiębiorczych i innowacyjnych. Oprócz praktycznego ćwiczenia, dotyczącego myślenia innowacyjnego, przedstawiliśmy źródła nowych pomysłów związane z obecnym asortymentem wyrobów firmy, jej klientami, jej konkurencją, jej otoczeniem oraz jej sieciami zewnętrznymi. Czytelnik powinien teraz odpowiedzieć na pytania zamieszczone w tekście. Zanotuj wnioski wynikające z odpowiedzi i ustal, jakie należy wypełnić luki, by stworzyć przedsiębiorczy klimat w twojej firmie