... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

/""* Zadanie rządu polega więc na opracowaniu programu działania, a następnie / realizowaniu go po uzyskaniu aprobaty parlamentu. Jest to podstawowe i naj-1 bardziej charakterystyczne zadanie rządu, podczas gdy wykonawstwo (w tym również ustaw) konstytucja zalicza nie do zadań rządu, lecz premiera. Konstytucja dokonuje zatem przesunięć w rozdziale kompetencji naczelnych organów państwa, pewne dotychczasowe uprawnienia rządu (wykonawstwo) przesuwa na rzecz premiera, a jednocześnie wchodzi w zakres tradycyjnych uprawnień parlamentu, rozszerza zakres kompetencji prawodawczych gabinetu, przy jednoczesnym ograniczeniu roli parlamentu w dziedzinie ustawodawstwa. Jest to tym bardziej charakterystyczne, że we Francji parlament był zawsze wyposażony w uprawnienia ustawodawcze i szeroko z nich korzystał. Zjawisko to stanowi dalszy ciąg praktyki ustrojowej, zapoczątkowanej jeszcze w r. 1948, kiedy ustawą z 17 sierpnia parlament uznał, iż pewne materie mają charakter wykonawczy i należą do normotwórczej działalności rządu. Jednakże w świetle tej ustawy parlament nie pozbawił się prawa realizacji funkcji prawodawczej w dziedzinie, którą uznał za pozostawioną do sfery działalności rządu. W ten sposób działalność normotwórcza egzekutywy stanowiła wyjątek od zasady, którą była działalność prawodawcza parlamentu. Dzięki uzyskaniu wspomnianych uprawnień rząd zdobył prawo zmienianiaj_ąciiyiąnia ustaw za_pomo-cą dekretów z mocą ustawy, jeśli jednak parlament skorzystał z prawa wkroczenia w zakres spraw normowanych przez rząd i wydał w tej dziedzinie ustawę, to gabinet nie mógł już jej zmienić. W tej dziedzinie istotnej zmiany dokonała Konstytucja z r. 1958, przeprowadzając rozdzielenie kompetencji w zakresie prawodawstwa. W tym celu wyraźnie zakreślono granice, w których parlament może wykonywać funkcję ustawodawczą - w innych dziedzinach rząd może swobodnie stanowić normy prawa. W ten sposób działalność prawodawcza rządu stanowi regułę, ustawodaw- 162 stwo zaś straciło wiele na znaczeniu. Parlament V Republiki może wykonywać funkcję ustawodawczą wyłącznie w dziedzinach wyznaczonych mu przez konstytucję, opracowaną i wprowadzoną w życie bez jego udziału. kompetencje ustawodawcze parlamentu określa art. 34, wytyczając ich granice. Natomiast udział rządu w dziedzinie stanowienia prawa może ulegać poszerzeniu, bowiem art. 38 Konstytucji przewiduje możliwość udzielania rządowi, na jego wniosek, upoważnień do wydawania ordonansów w zakresie spraw zastrzeżonych normalnie dla dziedziny ustawodawstwa. Rząd z możliwości tej korzystał, bowiem dysponując poparciem większości w parlamencie, mógł uzyskać bez trudności stosowne upoważnienie ustawowe. Należy podkreślić, że ordonanse wymagają podpisu Prezydenta Republiki, a jak wykazała praktyka okresu cohabitation (1986-1988), prezydent Mitterrand w walce z centroprawicową większością stosował przypadki odmawiania podpisu ordonansów. Zmuszał w ten sposób rząd do kierowania stosownych projektów aktów prawnych na normalną drogę ustawodawczą. Omówione zmiany konstytucyjne i ujawniające się tendencje świadczą o tym, że w V Republice wystąpiła zmiana ciężaru gatunkowego organów wykonawczych. Dotyczy to zwłaszcza prezydenta i rządu, a więc organów, w których ześrodkowana została władza. 3. PARLAMENT Zmiany wprowadzone przez Konstytucję z r. 1958 w systemie organów państwowych dają wyraz występowaniu tendencji antyparlamentarnych. Zwiększeniu roli organów władzy wykonawczej towarzyszy spadek znaczenia parlamentu V Republiki. Jest to organ dwuizbowy, przy czym tylko jedna ż izb ma przedstawicielski.chafakter —Zgromadzenie. Narodowe wybierane na 5 lat. Natomiast Senat pochodzi z wyborów wielostopniowych i niepowszechnych, nie ma przedstawicielskiego charakteru, zaś przyjęte zasady jego tworzenia nadają mu konserwatywny charakter. Jeśli mowa jest o ograniczeniu roli i znaczenia parlamentu, chodzi w istocie rzeczy o Zgromadzenie Narodowe, Senat bowiem - w stosunku do swej poprzedniczki Rady Republiki - został wzmocniony. Natomiast osłabienie znaczenia Zgromadzenia Narodowego osiągnięto różnymi sposobami