... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

we wcieleniu Chrystusa byBo dokonanie dzieBa Bask; przy koDcu [wiata bdzie dokonanie dzieBa chwaBy. Na 2. W siódmym dniu Bóg co[ dziaBaB: Nie stwarzaB nowego stworzenia, lecz stworzeniem zarzdza i porusza do wBa[ciwego mu dziaBania, co ju| w pewien sposób nale|y do jakowego[ zaczcia wtórej doskonaBo[ci. I dlatego - wedBug naszego przekBadu Pisma [w. [Wulgaty] - ukoDczenie dzieB przypada na dzieD siódmy. Za[ wedBug innego przekBadu [Septuaginty] przypada na dzieD szósty. Jeden i drugi przekBad jest dopuszczalny, gdy| na szósty dzieD przypada ukoDczenie wszech[wiata pod wzgldem zupeBno[ci czy wszystko[ci jego cz[ci, a na siódmy przypada ukoDczenie dotyczce dziaBania cz[ci. /32/ A mo|na i tak odpowiedzie: W ruchu cigBym, jak dBugo co[ mo|e nadal porusza si, przed spoczynkiem nie mo|na mówi o ruchu doskonaBym; dopiero bowiem spoczynek wskazuje na ruch doskonaBy, ukoDczony. Otó| Bóg mógB utworzy wicej stworzeD - nad te, które utworzyB w cigu sze[ciu dni. I wBa[nie przez to, |e w siódmym dniu przestaB tworzy nowe stworzenia, mówi si: UkoDczyB dzieBo swoje. Na 3. To, co Bóg potem uczyniB, nie jest caBkowicie nowe; w taki czy inny sposób przedistniaBo w dzieBach sze[ciu dni. I tak: Niejedno przedistniaBo materialnie; tak to wBa[nie Bóg utworzyB kobiet z |ebra Adama. Niejedno przedistniaBo zarówno materialnie, jak i przyczynowo; tak to jednostki, które obecnie powstaj, przedistniaBy w Tak Bibl. Tys.; Wulg.:  I dokonaB Bóg w dzieD siódmy dzieBa swego, które uczyniB . 138 pierwszych jednostkach swojego gatunku. Równie| nowe gatunki, je[li takowe pojawiaj si, przedistniaBy w jakowych[ mocach czynnych; tak to zwierzta wylgBe z gnicia powstaj z mocy gwiazd i elementów otrzymanej na pocztku, nawet je[liby przy tym powstawaBy nowe gatunki takich zwierztek. Niekiedy równie| pojawiaj si zwierzta nowego gatunku - owoc skrzy|owania zwierzt gatunkowo ró|nych; tak to z osBa i konia rodzi si muB; one te| przedistniaBy jako w przyczynie w dzieBach sze[ciu dni. Niektóre przedistniaBy na sposób podobieDstwa: Tak wBa[nie dusze, które obecnie bywaj stwarzane. Podobnie jest z dzieBem wcielenia, gdy| jak mówi [w. PaweB: Syn Bo|y  staB si podobnym do ludzi 10. Tak|e i chwaBa duchowa przedistniaBa na sposób podobieDstwa w anioBach, za[ cielesna - w niebie, zwBaszcza w niebie empirejskim11. /32a/ - I dlatego Kohelet pisze:  Nic zgoBa nowego nie ma pod sBoDcem ... ju| to byBo w czasach, które byBy przed nami 12. ArtykuB 2 CZY BÓG SIÓDMEGO DNIA ODPOCZA PO CAAEJ SWEJ PRACY ? Zdaje si, |e Bóg siódmego dnia nie odpoczB po caBej swej pracy, bo: 1. Zw. Jan podaje nastpujce sBowa Zbawiciela:  Ojciec mój dziaBa a| do tej chwili i Ja dziaBam 1. A wic siódmego dnia Bóg nie zaprzestaB swojej dziaBalno[ci. 2. Spoczynek przeciwstawia si ruchowi lub pracy, która czsto ma za przyczyn ruch. Lecz Bóg stworzyB swoje dzieBa bez wysiBku pracy i bez ruchu. Nie wolno wic mówi, |e siódmego dnia Bóg odpoczB po caBej swej pracy. 3. Powiesz:  Bóg siódmego dnia odpoczB w tym znaczeniu, |e  kazaB czBowiekowi odpocz . Odpowiadam: Odpoczynek jest przeciwstawiony Jego dziaBaniu. Otó| powiedzenia:  Bóg stworzy lub uczyni to czy owo nikt nie bdzie wyja[niaB w sensie:  Bóg kazaB czBowiekowi stwarza lub czyni . A wic sBowom:  Bóg odpoczB nie mo|na nadawa sensu:  Bóg kazaB czBowiekowi odpocz . Wbrew temu s sBowa Ksigi Rodzaju:  Bóg ... dnia siódmego ..