... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

Zubrycka, Dyskurs jewropej[kosty ta joho temporalno-prostorowi wymiry u Centralno-Schidnij Jewropi, [w:] Nowa Ukrajina, s. 14-19). 60 Nowa Ukrajina..., op. cit., s. 207. 192 Po|egnanie z imperium. UkraiDskie dyskusje o to|samo[ci pod obcym panowaniem, |e stanowi margines w swoim (lecz obcym im) paDstwie. Po to, by odnalez swe miejsce w Europie, UkraiDcy musz najpierw zdoby nale|ne sobie miejsce we wBasnym kraju. Tak wic d|enie do dynamicznych zwizków winno by poprzedzone (wedBug tych intelektualistów) procesem utwierdzenia si, inaczej bowiem grozi ono utrat bdz rozmyciem to|samo[ci narodu. Przekonanie, |e najpierw powinno nastpi u[wiadomienie inno[ci, odrbno[ci, a dopiero potem - wchodzenie w kontakty z innymi, opiera si na pomieszaniu skutków i przyczyn - bowiem [wiadomo[ odrbno[ci powstaje wBa[nie w wyniku kontaktów z odmiennymi kulturami, a nie dziki zawieszeniu czy unikaniu tych kontaktów. Taka postawa, w istocie niezbyt odlegBa od autar-kii, spowodowana jest obaw przed grozb utraty to|samo[ci wBasnej pod wpBywem obcych wzorców. Przejawia si w niej z trudem ukrywana wrogo[ wobec obcych. Obawy te wynikaj z nie[wiadomego zapewne przekonania o niepel-nowarto[ciowo[ci kultury ukraiDskiej, jej sBabej sile przycigania, co u osób sympatyzujcych z nacjonalizmem wydaje si powa|n niekonsekwencj. Europa Zrodkowa tersus Rosja Podczas omawianej konferencji nie zabrakBo te| wypowiedzi caBkowicie wpisujcych si w czarno-biaBy schemat, gdzie podziaBy cywilizacyjne stanowi biegunowe przeciwieDstwa. Europa Zrodkowa odgrywaBa w nich rol podrzdn, przeciwstawiana Wschodowi traktowanemu jako zBo metafizyczne. Czsto towarzyszyBo temu przekonanie o szczególnej misji obronnej, jak winna peBni czy te|  od wieków" peBniBa Ukraina wobec Europy, zasBaniajc j przed Wschodem, Rosj bdz  eura-zyjstwem", czego przykBadem s wypowiedzi dwu filozofów lwowskich - Romana Kisia czy Ihora Zachary. Pobrzmiewa w nich echo koncepcji przedmurza, antemurale christianitatis, zrodzonej w [redniowieczu. W Polsce w XIX wieku zyskaBa ona - jak pisze Janusz Tazbir61 - antyrosyjskie ostrze. WBa[nie w tej antyrosyjskiej postaci ide przejli Zachara i Ki[. Mo|na by rzec, |e to, co u Kundery byBo odczuwalne, ale nie centralne, a co zawzicie krytykowali jego przeciwnicy - stosunek wobec Rosji uto|samianej ze wschodni cywilizacj, wrog Europie - w wystpieniu Zachary (pod wzgldem intelektualnym zupeBnie jednak nieporównywalnym z tekstem Kundery) otrzymaBo posta mocno przerysowan. Wschód wedBug tego historyka filozofii to kwintesencja despotyzmu, totalitaryzmu, terroryzmu, fundamentalizmu i nietolerancji, jednym sBowem - antycywilizacja, bdca uosobieniem zBa62. Nie ulega wt- 61J