... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

all, alla [wL], w stylu, na wzór, np. all antico [czyt. a. antiko] - w dawnym stylu; all ongarese [czyt. a. ongareze] - w stylu węg.; alla marcia [czyt. a. marczija] - na wzór marsza; alla polacca [czyt. a. polakka] - na wzór poloneza; alla turca [czyt. a. turka] -w stylu tur.; alla camera [czyt. a. kamera] -kameralnie. alla breve [wł., krótki], takt \ lub \, w którym półnuta jest jednostką metryczną, oznaczany: formie sonatowej i szybkim tempie; także - samodzielny utwór. A. może się łączyć z wieloma innymi określeniami, np. a. con brio [czyt. a. koń brijo] -szybko, z werwą; a. con moto [czyt. a. koń moto] - szybko, ruchliwie; a. con fuoco [czyt. a. koń fuoko] - szybko, z ogniem; a. maestoso [czyt. a. majestozo] - szybko, ale z powagą; a. moderato - umiarkowanie szybko. 3. W balecie klasycznym - taniec żywy i szybki; także - część lekcji tańca klasycznego, złożona ze skoków, z obrotów i ćwiczeń, wyrabiających lekkość, zwrotność tancerza. allegro sonatowe -> forma sonatowa. alleluja zob. sekwencja. allemande [czyt. almad; franc., niemiecki (taniec)], taniec w metrum parzystym, w fakturze homofonicznej (układ melodii z towa- 10 rzyszeniem harmonicznym), złożony z 2 części. Powstał prawdopodobnie z naśla- ( downictwa tańca niem. i w XVII w. wszedł w skład -» suity barokowej, jako jej pierwsza część, poprzedzona niekiedy preludium, toccatą, fantazją itp. alt [wł. alto = wysoki, głęboki]: 1. Głos żeński niższy od sopranu i mezzosopranu. Zob. ,' głos (2). 2. Głos środkowy między sopranem a tenorem w chórze mieszanym lub w instrumentalnym utworze polifonicznym. 3. Potocznie - instrument muz. z grupy instrumentów budowanych w'różnych wielkościach, np. saksofon altowy. alteracja [łac. alteratio = zmiana], obniżenie lub podwyższenie za pomocą znaku chromatycznego (tj. krzyżyka, bemola i kasownika) stopnia skali diatonicznej lub składnika akordu. Powstaje w ten sposób tzw. dźwięk prowadzący wymagający rozwiązania, przez co ułatwione jest w systemie dur-moll przejście do innej tonacji (lub chwilowe z niej zboczenie). Zob. modulacja. altówka, instrument strunowy smyczkowy, nieco większy od skrzypiec i strojony o kwintę niżej od nich, mianowicie: c, g, d1, a]. Charakteryzuje się łagodną, głęboką barwą brzmienia, jest stosowana przede wszystkim w zespołach kameralnych, np. w kwartecie, oraz w orkiestrze symfonicznej; jest także instrumentem solowym. Muzyk grający na a. nazywa się altowiolistą. ambitus [łac., obwód, zakres], rozpiętość in-terwałowa melodii - między najniższym a najwyższym jej dźwiękiem. amplifikator [łac. amplificator = ten, który powiększa], część instrumentu muz. zwiększająca promieniowanie dźwięku dzięki dużej powierzchni drgań, np. pudło w instrumentach strunowych, płyta rezonansowa w fortepianie, czara głosowa w instrumentach dętych. W czeleście i wibrafonie są zastosowane specjalne rezonatory (zestawy dodatkowych a., z których każdy wzmacnia tylko jeden ton o określonej częstotliwości drgań na zasadzie rezonansu). andante [wł., umiarkowanie, idąc]: 1. Tempo umiarkowane zbliżone do wolnego kroku ludzkiego, pośrednie między allegretto a adagio. Łączy się z innymi określeniami, np.: a. cantabile [czyt. a. kantabile] - umiarkowanie i śpiewnie; a. ma non troppo - niezbyt umiarkowanie. 2. Określenie tytułowe utworu lub części utworu, np. druga część symfonii, zwł. klasycznej. andantino [wł.], tempo nieco żywsze niż andante. anglaise [czyt. anglez; franc., angielski (taniec)], nazwa tańców pochodzenia ang. znanych w XVII-XIX w., najczęściej w metrum parzystym, np. country dances, ballads, hornpipes [czyt. kauntry dansyz, balladz, hornpajpz], zwykle ułożonych w cykl. A. były spotykane w formie stylizowanej w suitach i baletach franc. ansambl -> ensemble. anthem [czyt. entem; ang., hymn, antyfona], nieliturgiczny utwór chóralny z tekstem ang., odpowiednik -> motetu. Wyróżniano 2 rodzaje a.: fuli a. - pełny a., powstały w XVI w., przeznaczony na chór, i v e r s e a. [czyt. wers a.] - wierszowany, odcinkowy a., powstały w XVII w., komponowany na jeden lub kilka głosów solowych z towarzyszeniem instrumentów; verse a. przekształcił się w Anglii w kantatę. antrakt [franc. entracte = przerwa]: 1. Utwór muz., najczęściej instrumentalny, wykonywany między aktami (częściami) sztuki teatralnej lub opery, nazywany też -» intermezzem (2). 2. Przerwa między aktami sztuki teatralnej, opery lub baletu. antyfonalny śpiew -> śpiew antyfonalny. aojda [gr. aoidós - śpiewak, pieśniarz], 1. mn. aojdowie, śpiewak gr. opiewający w czasach Grecji homeryckiej (VIII w. p.n.e.) czyny bohaterskie przy wtórze instrumentu aranżacja zw. formingą (-> kitara). A. byli związani z dworami możnych panów lub wędrowali