... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

To jest właśnie uwarunkowanie, które musimy obserwować. A przecież możemy zakochać się w swoim ciele i czerpać z niego wiele przyjemności, gdy tylko pozbędziemy się przekonania, że potrzebujemy czegoś z zewnątrz, by uczynić je atrakcyjnym. Nie ukrywajmy swojego pięknego, naturalnego ja. A jeśli zdecydujemy się pomóc naturze kosmetykami, czyńmy to z ciekawości i dla przyjemności, a nie dlatego, że czegoś w sobie nie lubimy i tuszując to, chcemy zrobić wrażenie na innych. Inną przyczyną niechęci do swojego ciała jest wy- soki poziom stresu oraz duży zapas toksyn w jego komórkach. Pewne szkodliwe nawyki, jak palenie, przejadanie się, spożywanie alkoholu i branie nar- kotyków oraz postrzeganie świata jako brzydkiego i wrogiego, powodują odkładanie się mentalnych i fizycznych toksyn w ciele, to zaś czyni je niezdrowym i niewygodnym „miejscem zamieszkania". Dbałość o ciało poprawia nam samopoczucie i jest wyrazem samoakceptacji. Gdy będziemy cieszyć się swoim ciałem, w na- turalny sposób zaczniemy się o nie troszczyć, jeść pożywne jedzenie z mniejszą ilością mięsa i pić nie- skażoną wodę. Może zechcemy pozbyć się nadwagi -i to nie dlatego, że jej nie akceptujemy, lecz dlatego, by czuć się lepiej i nie obciążać organizmu. Częściej będziemy rozkoszować się słońcem i świeżym powie- trzem i, być może, uprawianiem ćwiczeń fizycznych. Prawdopodobnie zapragniemy oczyścić ciało wewnątrz i na zewnątrz i wyeliminować z niego toksyny, na- gromadzone przez lata, kiedy żyliśmy w nieświado- mości i odrzucaliśmy sami siebie. Masaż, post staną się atrakcyjną propozycją. „Posprzątanie" ciała sprawi, że poczujemy się w nim dobrze i zdrowo, wzrośnie nasza witalność i energia. Zapragniemy być zdrowi i atrakcyjni, bo poczujemy się ważni i piękni. WYOBRAŻENIE O SOBIE A INTELIGENCJA Istnieje mit mówiący, że niektórzy są bardziej inte- ligentni od innych. To prawda, że niektórzy używają swojej inteligencji bardziej efektywnie, podczas gdy większość z nas nakłada na siebie zbyt wiele ograni- czeń. Ale wszyscy mamy jednakowy potencjał, chociaż u każdego człowieka jest on specyficzny. Eksperyment przeprowadzony w jednej z amery- kańskich szkół pokazał, jak niebezpieczne jest ograniczanie ludzkich osiągnięć przez zewnętrzne sugestie. Wręczono nauczycielowi listę z wynikami testu na iloraz inteligencji z dwóch klas. Podano prawdziwe wyniki uczniów z jednej klasy, a obok nazwisk uczniów z drugiej klasy wpisano numerki ich szafek w szatni. Nauczyciel i uczniowie uwierzyli, że wyniki są prawdziwe. Pod koniec roku okazało się, że uczniowie pierwszej klasy wykazali większy postęp w nauce, zgodne ze swoim prawdziwym wyso- kim wskaźnikiem IQ. W drugiej klasie uczniowie mający wysokie numerki z szatni osiągnęli znacznie lepsze wyniki niż ci z niższymi numerkami. AKCEPTACJA SIEBIE 243 SZTUKA ŚWIADOMEGO ODDYCHANIA 242 Jeśli powtarza się nam, że jesteśmy mało inteli- gentni, potwierdzamy tę fałszywą opinię. A przecież w każdym z nas mieszka geniusz i jego błyskotli- wość ujawni się, gdy oczyścimy siebie z ogranicza- jących myśli. JESTEŚMY TAK INTELIGENTNI, JAK CHCEMY Nie porównując swojej inteligencji z innymi, możemy stworzyć własne standardy i być tak bły- skotliwi, jak tylko zechcemy. Im szczęśliwsi się sta- jemy, tym bardziej jesteśmy inteligentni. Fakt, iż niektóre dziedziny nauki sprawiają nam trudność, nie ma nic wspólnego z naszą inteligencją, jest raczej rezultatem naszej decyzji, na co przezna- czyć energię i jak postrzegać siebie. Wydatkując energię bardziej owocnie, na przykład na praktyczne opanowanie nowej umiejętności, z pewnością zdo- będziemy tę umiejętność szybciej i łatwiej. Jeżeli uważamy siebie za nieinteligentnych z powodu braku wykształcenia, to dlatego, że porównujemy siebie z innymi, których droga edukacji była dłuższa i wydają się mądrzejsi. Inteligencja i zdolność uczenia się są raczej kwestią czasu niż jakiejś wrodzonej cechy. Badania udowodniły, że można opanować dobrze każdą dziedzinę wiedzy, jeśli tylko mamy wystarczająco dużo czasu. Tych, którzy tego nie potrafią, blokują ich własne negatywne przekonania, a nie brak zdolności czy inteligencji. To właściwe nastawienie i wiara w siebie pozwalają jednym uczyć się szybciej niż innym. Wszystkiego można się nauczyć, jeśli tylko mamy dość czasu i energii. Ale może nie chcemy wkładać wysiłku w uczenie się czegoś, co nas nie interesuje. Może rozsądniej będzie uczyć się, jak kochać, być szczęśliwym i wolnym. WYOBRAŻENIE O SOBIE A EMOCJE Nie ma czegoś takiego, jak złe emocje. Uczucia po prostu są