... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.
Dlatego mantra nie przynosi nam natychmiastowych owoców. Kiedy o tym pomyślisz, zrozumiesz, że to samo jest prawdą na poziomie powszedniego życia. Powiedzmy, że ktoś nazwie cię idiotą. Jeżeli nie przyjmiesz słowa "idiota" do siebie, nie zareagujesz na nie. Ale jeżeli utożsamisz się z tym słowem, możesz poczuć taki gniew, że zagotuje się w tobie krew. Gdybyś utożsamił się z imieniem Boga z tą samą łatwością, z jaką identyfikujesz się z obraźliwym określeniem, doświadczyłbyś jego działania od razu. Wpływ mantry Mantra może przekształcić całkowicie naszą istotę wewnętrzną. Myśli i uczucia, które w nas nieustannie powstają, tworzą nasz stan wewnętrzny. Na zewnątrz może się wydawać, że mamy ustaloną tożsamość - jeden jest prawnikiem, inny inżynierem, jeszcze inny lekarzem albo profesorem - ale od wewnątrz jesteśmy nieustannie zmieniającą się masą Świadomości. Kiedy kierujemy promień mantry na tę zmienną masę, stabilizuje on i nastawia ją w jednym kierunku - w kierunku Jaźni. Mędrcy powiadają, że tylko mantra może nam dopomóc w przezwyciężeniu naszej dezorientacji, naszych wyobrażeń i ciągłych zmian zachodzących w naszym umyśle. Co więcej, kiedy powtarzamy mantrę, zaczyna ona przenikać wszystkie składniki ciała. Każda myśl czy uczucie powstające w umyśle wywiera bezpośredni skutek na ciało. Nawet lekarze uznają obecnie, że nasze myśli mogą wywołać chorobę, albo pomóc nam w wyleczeniu się. Nasze myśli przenikają z umysłu do prany, z prany do obiegu krwi, a poprzez krew do całego ciała. Imię Boga przepływa przez nasz organizm w ten sam sposób, usuwając z krwi toksyny, oczyszczając pranę, uwalniając umysł od negatywnych uczuć i wywołując radość w sercu. W miarę, jak wpływ imienia Boga przenika umysł, umysł sam staje się Imieniem. Innymi słowy umysł staje się boski. Powtarzanie imienia Boga powoduje w naszej Świadomości wewnętrznej rodzaj trzęsienia ziemi. Wszelkie myśli powstające w nas w życiu codziennym zostają zakodowane i tworzą wzorce trudne do usunięcia. Ale kiedy powtarzamy Imię, wszystkie te myśli i wrażenia zostają wymazane, a zakodowane zostaje imię Boga. W każdym momencie stajemy się tym, o czym myślimy. Jeżeli w umyśle powstaje obraz gniewu, a my się z nim utożsamiamy, wtedy przepełnia nas gniew. W ten sam sposób, jeżeli przez cały czas powtarzać będziemy mantrę z wielką miłością i zainteresowaniem, wtedy całkowicie pochłonie nas Bóg. Z samej swojej istoty mantra potrafi przekształcić poczucie, że jesteśmy indywidualną jednostką, w poczucie, że jesteśmy Bogiem. Nie powinniśmy uważać powtarzania mantry za zwykłą technikę. Pewien wielki święty powiedział, że przed samourzeczywistnieniem powtarzanie mantry jest praktyką duchową, ale po samourzeczywistnieniu staje się najczystszym nektarem. Dlatego to najwięksi święci nawet po osiągnięciu wyzwolenia powtarzali imię Boga. Dla nich powtarzanie mantry nie było zwykłą praktyką - było osiągnięciem wyzwolenia samym w sobie. Świadoma mantra Istnieje siedemdziesiąt milionów mantr, które można znaleźć w książkach bądź uzyskać od różnych nauczycieli. Jeżeli jednak uczeń pragnie mantry, która go przeobrazi, musi uzyskać żywą mantrę, taką, która jest nasycona mocą Świadomości. Są dwa rodzaje mantry: czeitanja, czyli świadoma mantra i dżada, czyli mantra bezwładna. Bezwładną mantrę można znaleźć w książce, lub otrzymać od nauczyciela, który nie zrealizował jej mocy. Taka mantra nie ma siły, jest po prostu suchym i nieskutecznym zbiorem liter. Natomiast mantrę czeitanja otrzymuje się od Guru, który dostał ją od swego własnego Guru i który, w pełni rozwinąwszy jej moc, osiągnął samorealizację. Za taką mantrą stoi pełna moc realizacji Guru i natychmiast zaczyna ona działać w uczniu. Kiedy uczeń powtarza mantrę, budzi się jego uśpiona Siakti i rodzi się w nim nowe życie. Mówi się, że człowiek ma dwóch ojców: ojca cielesnego, który daje mu życie poprzez swoje nasienie i ojca duchowego, Guru, który daje mu życie poprzez mantrę. Tak jak ciało zrodzone z nasienia odżywiane jest pożywieniem, tak ciało zrodzone z mantry odżywiane jest powtarzaniem mantry. Spraw więc, aby twoje życie wypełniło się mantrą. Powtarzaj ją nieustannie, niezależnie od tego, co robisz. Jeżeli powtarzasz ją przed pójściem spać, będziesz miał bardzo głęboki sen. Jeżeli powtarzasz ją, kiedy się budzisz, spędzisz szczęśliwie dzień. Włączaj mantrę do wszystkich swoich czynności. Powtarzaj mantrę, kiedy myjesz twarz. Powtarzaj mantrę, kiedy jesz śniadanie. Powtarzaj mantrę w drodze do biura i w drodze do domu. Powtarzaj mantrę w czasie kąpieli i kiedy pijesz herbatę. Każdy nałogowy palacz sprawdza kieszenie przed wyjściem z domu, żeby upewnić się, czy ma papierosy. Tak samo ty powinieneś popaść w beznadziejny nałóg powtarzania mantry i mieć zawsze pewność, że nosisz ją w swoim sercu. Powiedziane jest: [mananat crayate iti mantraha], "Mantra to jest to, co chroni tego, kto ją powtarza". Potęga mantry przerasta twoje wyobrażenie. Możesz rozumieć znaczenie mantry, ale nie możesz znać jej mocy. Możesz kontemplować mantrę, ale nie możesz zmierzyć jej siły. Mantra jest żywą mocą Boga. Powtarzaj więc ją z szacunkiem. Jeżeli poświęcisz chociażby pół godziny lub godzinę dziennie na powtarzanie mantry, będziesz znacznie sprawniej funkcjonować w życiu codziennym, a twoje serce wypełni się radością. Twoja Siakti bardzo szybko się rozwinie i wkrótce zaczniesz doświadczać Jaźni