X


... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

�wczesne Ministerstwo Lotnictwa wykaza�o typow� dla biurokrat�w inteligencj�, wyrokuj�c, �e z uwagi na brak ogona maszyna nie jest bez- pieczna. Czas mija�. W 1940 roku Lippisch mia� ju� gotowy projekt niewielkiego my�liwca o sko�nych skrzyd�ach, kt�ry m�g� by� nap�dzany bardzo ma�ym i lekkim silnikiem rakietowym konstrukcji Helmutha Waltera. Silnik pracowa� na mieszance nadtlenku wodoru i r�nych w�glowodor�w, znanej jako T-stoff oraz mieszance C-stoff, stanowi�cej po��czenie wodzianu hydrazyny z alko- holem metylowym. Dodanie do siebie obu mieszanek wywo�ywa�o reakcj�, kt�ra -je�li mieszanki znajdowa�y si� w komorze spalania silnika -wytwarza- �a pot�n� si�� ci�gu. Proces ten odbywa� si� w bardzo starannie kontrolowanych warunkach. Dla zilustrowania skali niebezpiecze�stwa wystarczy przytoczy� nast�puj�cy przyk�ad: gdyby mechanik wyla� (co istotnie si� zdarzy�o) litr czy dwa C-stoffu do wiadra z resztkami T-stoffu, to przepad�by wraz z wiadrem w o�lepiaj�- cym b�ysku fioletowego dymu. Messerschmitt Me-163 Komet, zabiera� ze sob� dwie tony C-stoffu i T-stoffu. Pole �mierci I6S Trzeba jeszcze doda�, �e T-stoff zapala� si� przy najmniejszym zetkni�ciu si� z substancj� organiczn�, C-stoff natomiast rozpuszcza� wszystko, nie oszcz�dzaj�c naturalnie i samego pilota. Ale nap�dzany nimi silnik by� w stanie dokona� takiego oto wyczynu: podczas gdy samolot o nap�dzie t�okowym potrzebowa� cz�sto p� godziny na osi�gni�cie docelowego pu�apu, to Messers�hmittowi Me-163 wystarcza�a na to jedna minuta; o ile ten pierwszy m�g� lata� z pr�dko�ci� sze�ciuset kilometr�w na godzin�, my�liwiec rakietowy dochodzi� do bariery d�wi�ku, przekraczaj�c pr�dko�� tysi�ca kilometr�w. Czym innym jednak by�o wprowadzenie tego projektu w �ycie. W czasie gdy zesp� konstruktorski pracowa� nad rozwini�ciem projektu, cz�� z nas zmaga�a si� z kad�ubem. Po wyczerpaniu si� paliwa, Me-163 zamienia� si� w szybki szybowiec - zacz�li�my wi�c od szybowc�w. Versuch, czyli �model eksperymentalny 163A\ by� tak szybki, �e od momentu wyczerpania si� paliwa do l�dowania pokonywa� oko�o stu sze��dziesi�ciu kilometr�w. We- d�ug oblicze�, w pe�ni wyposa�ony my�liwiec Me-163B powinien usi��� na ziemi na wysuwanej p�ozie (by� zaprojektowany jako maszyna bez k�) po przebyciu dwustu sze��dziesi�ciu kilometr�w. Maszyna startowa�a z odrzu- canego po starcie w�zka a l�dowa�a na p�ozie. Poniewa� Me-163 zachowywa� si� jak szybowiec, pilot przy podchodzeniu do l�dowania nie mia� wsparcia ze strony nap�du. Zatem l�dowanie musia�o si� powie�� za pierwszym razem. Je�li tak by�o, pilot wysiada� z kabiny i szed� do kantyny na piwo. Je�eli za� by�o nieudane, w gr� wchodzi� mog�y r�ne warianty zako�czenia, pocz�wszy od rozerwania pilota na kawa�ki, a sko�czywszy na rozpuszczeniu go niczym pastylki aspiryny w �r�cych chemikaliach. Nie przypadkiem wi�c Me-163 w nied�ugim czasie zyska� sobie okre�lenie �diabelskich sa�". Wida� z tego, jak wa�ne by�o w�a�ciwe podej�cie do l�dowania. Dla szkolenia pilot�w w tym zakresie pos�u�yli�my si� szybowcami, zaczynaj�c od standardowych typu Grunau Baby a nast�pnie przechodz�c na szybowce typu Habicht. Wraz ze wzrostem umiej�tno�ci lotnik�w, skracali�my skrzyd�a szybowc�w. Wkr�tce �miga�y w powietrzu niczym pociski. Loty przenios�y si� teraz do Bad Zwischenahn - w urokliwy i pe�en sielanki krajobraz fryzyj- skich wsi. Lippisch nie m�g� doj�� do porozumienia z profesorem Messersch- mittem, kt�rego zak�ady budowa�y wspomniany my�liwiec, i w 1943 roku przeni�s� si� do Wiednia, gdzie stan�� na czele instytutu bada� aerodynami- cznych. Tam w�a�nie opracowa� projekty ponadd�wi�kowych my�liwc�w odrzutowych o skrzyd�ach w kszta�cie litery delta. Nigdy ju� si� nie spotka- li�my, za to po zako�czeniu wojny sporo o nim czyta�em. Szefowie amery- ka�skiego koncernu Convair, b�d�c pod wra�eniem jego pomys��w, postano- 166 Barnaby Williams wili je wykorzysta�. W ten spos�b powsta�y ponadd�wi�kowe odrzutowce, takie jak Delta Dagger i Delta Dart oraz bombowiec B-58 Hustkr, kt�ry - podobnie jak Me-163 - wyprzedza� o dziesi�� lat swoj� epok�

 

Drogi uĚźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.