... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.
Lęk przez oceną, którą mu wystawia osoba badana (a ocena ta dotyczy jego kom- petencji zawodowych) czyni go osobą podatną na OIOB. I znowu, redukcja tego lęku osłabi wielkość efektu OIOB. 5. Powiązania między zmiennymi kontekstu psychologicznego badania psychologicznego Pisząc w niniejszym rozdziale o izolowanym wpływie czynników związanym z badaczem i osobą badaną na wyniki badania psychologicznego, dokonałem pewne- go uproszczenia bardziej złożonej, bo interakcyjnej rzeczywistości badawczej. Po- stąpiłem tak dla większego uwypuklenia swoistości wpływów owych czynników — związanych z badaczem i z osobą badaną. Rozpatrywanie zatem oddzielnie poszczególnych wpływów jest pewnym zabiegiem upraszczającym (o statusie za- łożenia idealizującego). Tak naprawdę, to owe wpływy zazębiają się. Zresztą owe zazębienia były kilkakrotnie ukazywane. Rysunek 4.1 przedstawia schematyczny obraz — nadal uproszczony — połą- czeń zachodzących między najważniejszymi zmiennymi psychologicznymi oddają- cymi istotę interakcji „badacz-osoba badana". Wprowadzono na nim oznaczenia literowe: A\, A2, Bh B2, B3 (zmienne charakteryzujące: badacza i osobę badaną); ah a2, b\, b2, b3 (wpływ zmiennych z bloków: A i B)\ c, d (sprzężenia zwrotne). Zacznijmy analizę rys. 4.1 od przedstawienia tych zmiennych, które są swoi- stym „wkładem" badacza w interakcję. Są to: (1) zmienne osobowościowe — składające się na charakterystykę psychologi czną badacza (np. autorytaryzm, neurotyzm, otwartość umysłu) — blok Ax; (2) zmienne charakteryzujące funkcjonowanie zawodowe badacza — jego kompetencje zawodowe i doświadczenie w wykonywaniu zawodu, percepcja celu badania (np. realizacja badania na czyjeś zlecenie) — blok A2; Głównymi kanałami przekazu informacji, które modyfikują wpływ zmiennych podmiotowych (związanych z osobą badaną i badaczem) na zachowanie się bada- cza i osoby badanej w sytuacji badawczej są: (a) OIB, które w taki sposób kształtują jego zachowania w sytuacji badawczej 121 Charakterystyka psychologiczna A, badacza BADACZ Kompetencje . badacza Źródła wstępnych oczekiwań Czynniki modyfi- kujące wstępne oczekiwania WSTĘPNE OCZEKIWANIA MODYFIKACJA WSTĘPNYCH OCZEKIWAŃ USTALONE OCZEKIWANIA pozyt./negat. oczekiwania badacza \ ^ \^ sprzężenie zwrotne klimat emocjonalny wkład wydajność X \ / / \. czynniki pośredniczące 1 y/ Charakterystyka psychologiczna g osoby badanej Doświadczenie badawcze osoby S2 badanej Obraz instytucji zatrudniającej 8, badacza ZA C H O W A N I E S I Ę B A D A C Z A O S O B A B A D A N A status motywacyjny SM wskazówki sugerujące hipotezę WSH lęk przed oceną LPO Oczekiwania osoby badanej OIOB czynniki pośredniczące I ZACHOWANIE SIĘ OSOBY BADANEJ Rys. 4.1. Interakcja „badacz-osoba badana" (por. Duncan i in., 1969), że osoba badana może „odczytywać" treść hipotezy badawczej na podstawie li tylko takich wskaźników paralingwistycznych odczy- tywanych osobom badanym instrukcji, jak: tempo, rytm, intonacja, wysokość gło- su itp., które różnicowały osoby czytające instrukcje i znające/nie znające treści hipotez; (b) OIOB, które w pewnym stopniu współkształtują zachowanie badawcze psychologa i zwrotnie dostosowują zachowanie osoby badanej do OIB badacza-psy- chologa (sprzężenie zwrotne c). Zmienną, która — jak już wiemy z lektury pkt. 4.1 — stanowi swoisty pomost między badaczem znającym treść hipotezy i chcącym ją potwierdzić a osobą badaną, która musi się w określony sposób zachować w sytuacji badawczej, są OIB. Zanim jednak dojdzie do ukształtowania się oczekiwań adresowanych do danej osoby badanej (badacz postrzega ją jako taką, która jest „w stanie" potwierdzić jego oczekiwania i przyczynić się do potwierdzenia hipotezy, lub jako taką, która będzie raczej „nośnikiem" wyników falsyfikujących hipotezę), badacz wytwarza pierwsze, wstępne oczekiwania jej dotyczące, korzystając z różnych dostępnych mu źródeł informacji o niej. Dlatego też, tak ważna jest całkowita anonimowość badań. Wstępne OIB, już po przyjęciu przez nie skrystalizowanej postaci, kształtują zachowania psychologa w sytuacji badawczej. Pośredniczącą rolę odgrywają cztery, wyszczególnione przez Rosenthala, czynniki pośredniczące 1°: sprzężenie zwrotne, klimat emocjonalny, wkład i wydajność. To, jak zachowa się osoba badana, zależy od trzech grup zmiennych, (oznaczonych na rys. 4