... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.
Mimo dużych waloruw muzycznych balet Duńnr i(Alce nie zdobył trwałego@8 eisca w światowym repertuarze: zawiniła tu może jego błaha melodrwnatycznarreSć. Ważniejsze wystawienia: Londyn 5 IV 1951, Cncnt Garden, Sadlers We 8-BaOet, chór. P. Ashton, sc, j. Craxton, w obs. M. Fonreyn(Chloe)i M. Sowes(Dafnis)Paryż, 3 VI 1959. Opera, chór. G. Skibin, sc. M. Chagall, w Obs V Bessy i G. Skibin(wznowienie w 1968 z Ob. Vlassi i A. I, abis: wersję Skibinaprzejęły m.in. Den Norskc Baller w Oslo 1972. Opera La Scala w Mediolanie 19792 innych natomiast realizacji Duywisu i CAoz na uwagę zasługują: Budapeszt I V 4 ł 85. Opera, chór. 1.Bek, dek. 2.Pułap, kosr. T.urk, w obs. V 8(0+i ó-Busz Wiedeń li XI 1968. Opera, chór. W. Orlikowski, sc. G. SchneiJerBiemsscn, w obs. M. Birkrneyer i G. Scheuermann Frankfurt n*2 J 4974 Vpcra, chór. J. Neurneier, sc. J. Rosę, w obs. T. Finney i M. Kruuse Amsterdam 448111972. Het Nationale Haller, chór. M.van Manen, sc. ).-P. Vróóó Dusseldorf 27 I 1973. Opera, ćhor. E. Walter, dek. M. Wendet, kast. L. Brler 9. Don juąn 688 p Bortoluzzi i G. Scon Stuttgart 17 V 1975, Stuttgarter Ballett, chór. G.fctley, sc. W. Kim, w obs. R. Cragun i M. Haydee. F Polsce balet Dqńns i CAoe wystawiany był jeszcze czterokrotnie. Pierwsza powojenna realizacja miała miejsce w Operze Bałtyckiej w Gdańsku 28 U 1958 ehor J Jarzynówną-Sobczak, sc. R. Bubiec, w obs. M. Tarnawska(Chloe), K. Wegliński(Dafnis), 2. Kaszubski(Briaxis), K. Gruszkówna(Lykanion)i M. XJzianowski(Darkon): przedstawienie pokazane w Rostocku na festiwalu OstseeWochc VII 1961. Dwie następne realizacje: Wrocław 24 VI 1961. Opera, chór. M. Tornaszewskiw 8 Majewski, w obs. R. Syldorf i 8. Kropidłowski(role tytułowe)oraz E. Marchewka(Briaxis), K. Dąbrowska(Łykaniom i K. Milczyński(Darkom Warszawa 16 X Boa. Opera, chór. A. Rodrigues, sc. A. Majewski, w obs. Ę. Jarońł J Fowłiński oraz 2, juchnowski, K. Mazurówna i A. Ludwicki Łódź 20 V WW Teatr Wielki, chór. W. Bzrkowski, sc. R. Bubiec, w obs, 8.jakubiak, 1. Wakowska. W. Traczewski, ). Niesobska i P. KoolTenatsrarogreckiej sielanki miał również inne wersje baletowe. Pierwsza powstała w 1812, gdy A. Głuszkowski wystawiał w Moskwie w Teatrze Arbackimswój balet Dymr i CAqia, z T.lwanową w roli Chloe. Następną jest jednoaktowy balet Pestarwe, muz. L. Spies, libr, i chór. T. Gsowska, dek. M. Plten, kast. G. Bchulte, Lipsk 29 III 1942, Schauspielhaus. Trzecią wreszcie-balet Dąmr i ś@or, muz. Ba. Zimrnermarn, chór. ).Oranio, Monachium 18 V 1969. Opera. Don Juan czyli Kamienny Gość COon 3 wn oder der steinerne GasQTragWzoy balet-pantomima w 3 obrazach. Libretto: Gaspare Angiolini i Rainieri 4 s Calzabigi(wg Moliera): muzyka: Christoph Willibald Gluck: choreografia: Oa: pace Angiolini(Jan Ciepliński): scenografa: Giulio Quaglio. Prapremiera: Wiedeń 17 X l 7 bt. Karntnertortheater. Premiera polska: Wilno 2 IV 1925. Teatr Wielki(Na Pohulance). Zespół J. Cieplińskiego. @wP Don Juan, lekkomyślny uwodziciel-Gaspare Angiolini(Zygmunt P 4 P 8 ows@Komandor zakonu rycerskiego(aktor Stefan Brusisiewiczą Donna@4 wira, jego córka: Sganarello, służący Don Juana(aktor Tadeusz PiwińskiiBłazen. Cyganki, tancerki z tamburynami, kuglarze, muzykanci, goście, paziowie służba, demony, furie(soliści baletu: Sabina Matuszewska, Helena Sławińska*anina Purzycka, Zygmunt Szubiakiewicz i Wacław Wierzbicki). Rzecz dzieje się na Sycyii w XVII w Obraz 1. Uliczka przed domem Komandora. Na polecenie swego pana służący Sganarello przyprowadza muzykantów, by zagrali serenadę pod oknami Donny Elwiry. Don Juan tańczy przy dźwiękach tej muzyki. Zaciekawiona Donna Elwira wygląda przez okno, Don Juan korzysta więc z okazji, by wśliznąćsię do tej mieszkania: po chwili widać w oknie czułą parę. 84. Don Juan. Tymczasem wraca do domu Komandor i oburzony przepędza muzykantów. W drzwiach spotyka swą córkę i Don Juana, zamierzających właśnie wyminąć się spod jego opieki. Komandor nakazuje Donnie Elwirze wrócić do domu i wyzywa na pojedynek jej wielbiciela. Krótko trwa nierówna walka zwinnego młodzieńca ze starcem. Don juan zabija Komandora i ucieka. Mimo rozpaczy Donna Blwira podąża za ukochanym, który jest jednocześnie mordercą jej ojca. Obraz 2. Sala biesiadna w domu Don juana. Za chwilę rozpocznie się uczta, schodzą się już goście(taniec z pochodniami, taniec Błazna, ogólny taniec gości, solowy taniec Don Juana). Nagle rozlega się stukanie*do drzwi. Wchodzi duch Komandora, który przybrał postać posągu ze swego grobowca Przerażeni goście cofają się, tylko Don juan, nie okazując strachu ani zdziwienia, zaprasza kamiennego gościa do stołu. On jednak znika. Zabawa trwa dalej