... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

Projekt ten początkowo nie objął np. statusu kuriera i poczty organizacji międzynarodowych, zwłaszcza tych o charakterze uniwersalnym159. 5a Por. International Law Commission, Thirty-$evemh session, Geneva, 6 May — 26 July 1986. Skth Repon on the Status of Diplomatic Courier, s. 8 i 28. Organizacje międzynarodowe korzystają i. prawa do posługiwania się kurierami i pocztą na podstawie postanowień zawartych w statucie luh innych aktach prawnych. Oczywiście, postanowienia takie mogą obowiązywać inter se, a więc tylko państwu będące członkami danej organizacji. Natomiast przy przejeździe przez inne państwa, kurier i poczta organizacji mogą liczyć jedynie na zwyczajowe względy kurtuazji międzynarodowej. Ze względu na stanowisko państw, które od początku niechętnie odnosiły się do kodyfikacji statusu kuriera i poczty dyplomatycznej, nie jest do końca jasne, kiedy prace te zostaną zakończone i czy nowy akt wielostronny przyjmie formę prawnie obowiązującą160. Dlatego, jak na razie, wciąż obowiązują przepisy wiążących państwa aktów wielostronnych, zgodnie z którymi, jeśli chodzi o status samego kuriera dyplomatycznego (analogicznie konsularnego lub wysyłanego przez misje specjalne lub delegacje państwowe), to korzysta on jedynie z nietykalności osobistej łącznie z niepodleganiem aresztowaniu ani zatrzymaniu oraz ochrony, bez bliższego jednak określenia, na czym ta ochrona ma polegać. W świetle tych aktów taki sam status przyznają kurierom państwa trzecie. Kurier dyplomatyczny oprócz ważnego dokumentu podróży (zazwyczaj paszportu dyplomatycznego) musi być wyposażony w dokument urzędowy (list kurierski), określający jego charakter i liczbę przesyłek stanowiących pocztę dyplomatyczną. Komisja Prawa Międzynarodowego w swym projekcie kompleksowego aktu prawnego, wychodząc słusznie z założenia, iż kurier „ma dostęp do tajemnic państwowych i wykonuje ważne, poufne zadania, które mają bezpośredni związek z normalnym funkcjonowaniem obrotu dyplomatycznego"Ir'' — przewiduje przyznanie kurierowi na czas pełnienia przez niego swych funkcji, (przywilejów i immunitetów analogicznych faktycznie do tych, z jakich korzystają członkowie personelu techniczno-administracyjnego misji dyplomatycznej, łącznie 2. immunitetem jurysdykcyjnym oraz przywilejami celnymi. Aktualnie zakres taki przyznawany jest tylko na podstawie kurtuazji międzynarodowej. Zwyczajowo bagaż osobisty (podręczny) kuriera dyplomatycznego traktowany jest podobnie jak należący do członków personelu dyplomatycznego misji, zgodnie z art. 36 ust. 2 Konwencji Wiedeńskiej z 1961 roku162. Zgodnie z postanowieniami Konwencji, z podobnego statusu jak kurierzy zawodowi korzystają także tzw. kurierzy ad hoc. wysyłani sporadycznie przez MSZ, misje dyplomatyczne, urzędy konsularne itd. W odróżnieniu od kurierów zawodowych korzystają oni ze statusu kuriera tylko do chwili doręczenia poczty. Należy zaznaczyć, że Konwencja Wiedeńska z 1961 r. i pozostałe trzy konwencje wielostronne zezwalają na powierzenie poczty dyplomatycznej kapitanowi powietrz- IH1 Niemniej jednak w połowie 1996 r. istniał już, w zasadzie, ukończony projekt aktu prawno-liedzynarodowego być może przyszłej „konwencji". Był on rozpatrywany przez VI Komitet Zgromadze--ia Ogólnego 9 listpada 1995 r. Kompleksowy teksl projektu tego aktu prawego i dwóch prolokołów fakultatywnych zob.: Yenrbook ofthe Internationa! Imiv Commision — 19R9, Vol. II, Part Two; Repori of the Commision to ihe General Assembyy on the work of its forty first session, Chapter II, A/CN.4/Ser.A/1989. Add. 1. 161 Por. YTLC 1983, t. II, s. 82. "' Jednakże przepisy niektórych państw, np. Belgii, nie przyznają kurieiom przywilejów fiskalnych i nie zwalniają ich bagażu osobistego od rewizji, a przewożone przez nich artykuły zwolnione są od opłat celnych tylko w zakresie służącym do ich osobistego użytku. Natomiasl np. Polska opowiedziała się za faktycznym zrównaniem zakresu przywilejów i immunitetów kuriera dyplomatycznego z zakresem, z jakiego na podstawie Konwencji Wiedeńskiej z 1961 r. korzystają członkowie personelu dyplomatycznego misji dyplomatycznej. Por. Comments anil observations Received fiom member Stales — Poland, 25 września 1976. UN Assembyy, A./31/145/Add. 1, 3.98.1976