... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

Z my[lo zjednoczeniu Ko[cioBa Wschodniego i Zachodniego i jedno[ci kulturalnej kontynentu europejskiego, ukraiDscy unici, zwani z czasem (od pocztku wieku XVIII za spraw Marii Teresy) grekokatolikami, odnowili  peBn komuni" ze Stolic Apostolsk w unii brzeskiej. Realizacja idei unii, cho znaczona krwi i mczeDstwem,  nie byBa - zdaniem papie|a - skierowana przeciwko nikomu". Zajcie przez Jana PawBa II tak jednoznacznego stanowiska wobec idei unii spowodowaBo, |e papieski List milenijny zostaB przez wspólnot ukraiDsk (tak|e w tBumaczeniu na j -zyk ukraiDski), mimo utrudnieD, szeroko rozpropagowany na Ukrainie w[ród wszystkich chrze[cijan, tak grekokatolików, jak i prawosBawnych. Sprawy ukraiDskie w my[li Jana PawBa II 87 W homiliach, przesBaniach i sBowach Jana PawBa II do UkraiDców obok idei jedno[ci chrze[cijaDstwa bardzo czsto i w ró|nych kontekstach - historycznym, teologicznym i religijno-moralnym nieprzypadkowo powraca Matka Boska oraz ukraiDscy [wici i najwybitniejsi duchowi przywódcy narodu ukraiDskiego. Wystpuj oni poczwszy od [witej Olgi, [w. WBodzimierza Chrzciciela Rusi-Ukrainy, Metropolity Kijowskiego Izydora, przez biskupów Cyryla Terleckiego, Hipacego Pocieja i [w. Jozafata Kuncewicza, a| do lwowskich metropolitów greckokatolickich - arcybiskupa Andrzeja Szeptyckiego i wspomnianego ju| na pocztku kardynaBa Josyfa Slipego. Wyjtkowe znaczenie [witej Olgi, babki Chrzciciela Rusi Kijowskiej [w. WBodzimierza, polega - w odczuciu Jana PawBa II - na tym, |e byBa ona tpierwszosobz rodziny ksi|cej, która przyjBa chrze[cijaDstwo w 955 roku, a po [mierci swojego m|a Igora, staBa przez pewien czas na czele paDstwa kijowskiego. Wyra|one przez papie|a przekonanie o istotnej roli [w