... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

*# Pokazali[my na pocztku (§ 1), |e pytanie o sens bycia nie tylko nie ma odpowiedzi i nie tylko nie zostaBo nale|ycie postawione, ale wrcz - przy caBym zainteresowaniu  metafizyk" - popadBo w zapomnienie. Grecka ontologia i jej dzieje, które poprzez rozmaite filiacje i dewiacje wyznaczaj jeszcze i dzi[ pojciowy zasób filozofii, to dowód na to, |e rozumienie samego siebie i bycia w ogóle jestestwo czerpie ze  [wiata" i |e tak powstaBa ontologia ulega tradycji redukujcej j do oczywisto[ci i do materiaBu, który ma by po prostu na nowo opracowany (przypadek Hegla). Ta pozbawiona korzeni grecka ontologia staje si w [redniowieczu sztywn doktryn. Jej systematyka nie polega jednak wcale na zestawianiu odziedziczonych fragmentów w jedn budowl. W dogmatycznie przejtych podstawowych greckich koncepcjach bycia owa systematyka wykonaBa jeszcze sporo szczegóBowej, owocnej pracy. Ze scholastycznym pitnem grecka ontologia przebywa w swych najistotniejszych aspektach drog poprzez dzieBo Suareza Disputationes metaphysicae do  metafizyki" i transcendentalnej filozofii epoki nowo|ytnej, wyznaczajc nawet podstawy i cele Heglowskiej Logiki. Cho w toku tych dziejów pewne wyró|nione obszary bycia zwracaj na siebie uwag i zaczynaj przewodzi problematyce (KartezjaDskie ego cogito, podmiot, ja, rozum, duch, osoba), to jednak wskutek staBej nieobecno[ci pytania o bycie nie zapytano o ich bycie i jego struktur. Jest raczej tak, |e na ów byt przenosi si kategorialn tre[ tradycyjnej ontologii wraz z odpowiedni formalizacj i negatywnymi jedynie ograniczeniami lub te| RozdziaB II. Dwojaki cel opracowania kwestii bycia 29 w celu ontologicznej interpretacji substancjalno[ci podmiotu przywoBuje si na pomoc dialektyk. Je[li mamy uzyska przejrzysto[ wBasnych dziejów samej kwestii bycia, to wymaga to spulchnienia stwardniaBej tradycji i likwidacji powstaBych (gezeitigten) za jej spraw zakry. Zadanie to pojmujemy jako dokonujc si w horyzoncie kwestii bycia destrukcj przekazanej tradycj zawarto[ci staro|ytnej ontologii z zamiarem dotarcia do zródBowych do[wiadczeD, które doprowadziBy do pierwszych, odtd dominujcych okre[leD bycia