... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

Wówczas za[ oka|e si te|, |e wraz z prymatem uobecnienia (wspóBczes- 265. Prze-my[liwanie Bycia 421 no[ci), w której ugruntowana jest jedno[, co[ si rozstrzygnBo, |e w tym czym[ najbardziej oczywistym tkwi skryte najosobliwsze rozstrzygniecie; |e ten charakter rozstrzygnicia nale|y wrcz do istoczenia Bycia i wskazuje na ka|dorazow jedyno[ i najbardziej zródBow dziejowo[ samego Bycia. Mo|emy std wnosi, nawet dysponujc przybli|on wiedz o dziejach Bycia, |e Bycie wBa[nie nigdy nie jest definitywnie, a z tej racji te| nigdy tylko  tymczasowo" powiadalne, jak to chciaBaby pozorowa powy|sza wykBadnia (która Bycie czyni czym[ najogólniejszym i najbardziej pustym). To, |e istota Bycia nie jest nigdy definitywnie powiadalna, nie oznacza jakiego[ braku, lecz przeciwnie: nieostateczna wiedza wBa[nie zatrzymuje bezgrunt, a tym samym istot Bycia. To zatrzymywanie bezgruntu nale|y do istoty jawno-bycia jako gruntowania prawdy Bycia. Zatrzymywanie bezgruntu jest zarazem wskokiem w istocze-nie Bycia w taki sposób, |e Bycie to samo rozwija swoj istotow moc jako wy-darzanie, jako Pomidzy dla potrzeby Boga i stró|owania czBowieka. Prze-my[liwanie Bycia, nazywanie jego istoty to nic innego jak wa|enie si na to, by dopomóc Bogom w wyj[ciu w Bycie i przygotowa czBowiekowi prawd tego, co prawdziwe. T  definicj" my[lenia poprzez to, co ono  my[li", dokonuje si zupeBny odwrót od wszelkiego rodzaju  logicznej" wykBadni my[lenia. Oto bowiem jeden z najwikszych przesdów zachodniej filozofii: |e my[lenie musi by okre[lone  logicznie", tzn. ze wzgldu na wypowiedz ( psychologiczne" wyja[nienie my[lenia jest przecie| tylko dodatkiem do  logicznego" i je zakBada - tak|e tam, gdzie sdzi, |e mo|e je zastpi;  psychologiczne" oznacza tu: biologiczno-antrolopologiczne). Odwrotn stron owego przesdu jest sytuacja, gdy przy odrzuceniu  logicznej" wykBadni my[lenia (tzn. odniesienia do bycia; por. Czym jest metafizyka?) opada nas lk, lub lepiej strach, |e teraz zagro|one bd rygor i powaga my[lenia i |e wszystko bdzie zdane na uczucie i jego  wyroki". Któ| jednak mówi 422 VIII. Bycie i kto kiedykolwiek dowiódB, |e my[lenie pojmowane logicznie jest  rygorystyczne"? Jest tak, je|eli w ogóle tak jest, tylko przy zaBo|eniu, |e logiczna wykBadnia bycia mogBaby by jedyn mo|liw - a dopiero to jest naprawd przesdem