... masz przeżywać życie, a nie je opisywać.

Na 2. Poviedzenie:  pozna co[ w ogólno[ci mo|na dwojako rozumie: pierwsze, od strony rzeczy poznawanej, gdy mianowicie poznaje si tylko ogóln natur rzeczy [tj. rodzaj]; i tak poznawa co[ w ogólno[ci jest mniej doskonaBe; niedoskonale bowiem poznawaBby czBowieka ten, kto by o nim jedynie wiedziaB, |e jest zwierzciem4; drugie, od strony [roddka podznawania; i tak poznawa co[ w ogólno[ci jest czym[ doskodnaBym; dodskonalsz przecie| jest my[l, która za pomoc jednego ogólnego [rodka mo|e poznawa poszczegóBy z wBa[ciwymi im cechami5 ni| ta, która tego nie zdoBa. Na 3. Jedno i to samo nie mo|e by dokBadn wBa[ciw tre[cia wielu rzeczy. Gdy jednak ma nad nimi wy|szo[n mo|e bv ujmowane jako wBa[ciwa tre[ i podobizna wielu rzeczy. Tak np. w czBowieku istnieje roztrodpno[ powszechna odno[nie do wszystkich czynów cnót; ona to mo|e równie| by ujmowana jako wBa[ciwa tre[ i pododbizna partykularnej roztropno[ci, która jest w lwie odno[nie do jego czynów wielkoduszno[ci oraz roztropno[ci w lisie odno[nie do czynów przezorno[ci czy ostro|no[ci itp. Podobnie| i istota Bo|a z powodu swojej nadwy|szo[ci bywa ujmowana jako wBa[ciwa tre[ pojedynczych rzeczy [czy doskonaBo[ci], albowiem to ma w sobie, |e upodabnia do siebie pojedyncze rzeczy wedBug ich wBa[ciwych tre[ci. W ten sam sposób trzeba powiedzie i od tre[ci [formie] powszechnej [ogólnej], jaka jest w umy[le anioBa: mianowicie, |e poprzez ni - z powodu jego wy|szo[ci - mo|e poznawa wiele przedmiotów i to wBa[ciwym [jak odrbnie istniej] dla nich podznaniem. /35/ ZAGADNIENIE 56 O POZNAWANIU BYTÓW NIEMATERIALNYCH PRZEZ ANIOAÓW Cignc dalej tematyk poznawania anioBów, z kolei zajmiemy si tym, co oni poznaj: pierwsze, poznaniem bytów niematerialnych; drugie, poznaniem bytów materialnych. Co do pierwszego nasuwaj si trzy pytania. 1. Czy anioB poznaje siebie samego? 2. Czy jeden anioB poznaje drugiego? 3. Czy anioB swoimi przyrodzonymi siBami poznaje Boga? ArtykuB 1 a propria ratio adequata